Reklama

CPK: Wariant W1 dla linii 88 zatwierdzony. Jak pobiegnie i co zmieni?

Wybrano preferowany przebieg planowanej trasy. Jaki będzie przebieg linii i co to oznacza dla mieszkańców powiatu piaseczyńskiego?
CPK: Wariant W1 dla linii 88 zatwierdzony. Jak pobiegnie i co zmieni?
zdjęcie poglądowe

Pełnomocnik rządu ds. CPK zatwierdził wariant inwestorski W1 dla nowej linii kolejowej nr 88 na odcinku Węzeł CPK – Grójec – Warka. Dla powiatu piaseczyńskiego to ważna informacja, bo planowana trasa obejmie m.in. Prażmów, Górę Kalwarię i Tarczyn, a w perspektywie może też wzmocnić rolę Piaseczna dzięki integracji z Piaseczyńsko-Grójecką Koleją Wąskotorową.

Planowany przebieg linii

Linia o długości 72,3 km przebiegać ma w całości przez Mazowsze, przez gminy: Jaktorów, Radziejowice, Mszczonów, Żabia Wola, Tarczyn, Grójec, Prażmów, Góra Kalwaria, Chynów i Warka. Część odcinka – około 42 km – to modernizacja istniejących linii kolejowych nr 12 i 8, reszta to nowe fragmenty infrastruktury.

Dla powiatu piaseczyńskiego istotne są zwłaszcza gminy Prażmów i Góra Kalwaria. W Nowym Prażmowie planowany jest nowy przystanek kolejowy. Góra Kalwaria zyska natomiast lepsze skomunikowanie zarówno z Warszawą, jak i z planowanym węzłem przesiadkowym przy CPK.

Wariant W1 uzyskał poparcie 7 z 12 gmin, przez które przebiega planowana linia. Był też najlepiej oceniany w konsultacjach zorganizowanych w marcu i kwietniu 2024 roku. Spółka CPK zebrała wówczas blisko 1480 opinii i ankiet od mieszkańców, samorządów i organizacji branżowych. Analizy wykazały, że wybrany przebieg generuje najniższe koszty realizacji, a jednocześnie największe korzyści ekonomiczne w porównaniu z innymi rozważanymi wariantami.

Założenia linii 88 - powstaną nowe przystanki

Linia nr 88 ma być przeznaczona do ruchu mieszanego – pasażerskiego i towarowego. Na nowych odcinkach pociągi mają osiągać prędkość do 200 km/h, a na modernizowanych od 120 do 160 km/h. Planowane są także nowe przystanki, m.in. w Tarczynie Wschodnim i Nowym Prażmowie.

Ważnym elementem inwestycji jest terminal intermodalny w Wymysłowie koło Mszczonowa. Według zapowiedzi będzie on obsługiwał do 20 par pociągów dziennie, co odpowiada przewozowi ładunków transportowanych obecnie przez około 1800 ciężarówek. Terminal ma być skomunikowany zarówno z trasą S8, jak i ze stacją kolejową w Mszczonowie.

Piaseczyńska wąskotorówka z nową rolą

W ramach realizacji wariantu inwestorskiego perspektywicznie zmodernizowana może zostać również Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa – do prędkości maksymalnej 100 km/h. Połączenie wąskotorówki z linią 88/12 w rejonie stacji Tarczyn Wschodni Wąskotorowy oraz w Piasecznie mogłoby zasilić nową trasę dodatkowymi potokami pasażerskimi.

W analizach wskazano, że odcinek Piaseczno – Tarczyn – Grójec ma duży potencjał przewozowy. Piaseczno, liczące ponad 50 tys. mieszkańców, generuje znaczący ruch pasażerski, a włączenie wąskotorówki do systemu przesiadkowego pozwoliłoby lepiej wykorzystać jej możliwości. Modernizacja obejmowałaby m.in.:

  • odcinek o długości 28,5 km,
  • prędkość do 100 km/h,
  • tabor elektryczny bateryjny, spalinowy lub wodorowy,
  • zachowanie historycznego charakteru linii.

Projektowane przystanki na trasie Piaseczno – Grójec to: 

  • Piaseczno Miasto Wąskotorowe,
  • Piaseczno Wiadukt (węzeł przesiadkowy),
  • Zalesie Dolne,
  • Zalesinek,
  • Gołków,
  • Głosków Letnisko,
  • Głosków,
  • Runów,
  • Złotokłos,
  • Tarczyn Wąskotorowy,
  • Tarczyn Wschodni Wąskotorowy (węzeł przesiadkowy),
  • Pawłowice-Kopana,
  • Lesznowola,
  • Grójec Wąskotorowy.

Dzięki takiej siatce przystanków modernizacja wąskotorówki może realnie poprawić dojazdy mieszkańców Piaseczna, Zalesia Dolnego, Głoskowa, Tarczyna czy Grójca do Warszawy i węzła CPK.

Zakładany czas przejazdu z Piaseczna do Grójca wyniósłby około 36 minut.

Kolejny etap przygotowań

Zatwierdzenie wariantu W1 nie oznacza jeszcze rozpoczęcia budowy. To część dokumentacji w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ).

W II połowie 2025 roku planowane jest przygotowanie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dokumentacja środowiskowa ma trafić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w 2026 roku. Dopiero po tych etapach możliwe będzie projektowanie budowlane i uzyskiwanie decyzji lokalizacyjnych.

Dla mieszkańców powiatu piaseczyńskiego kluczowe jest to, że inwestycja obejmuje gminy Prażmów, Góra Kalwaria i Tarczyn, a w przyszłości może też realnie wzmocnić znaczenie transportowe Piaseczna dzięki włączeniu wąskotorówki w system regionalnych połączeń.

fot. CPK
fot. CPK

 

Czytaj również: 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze