Pełnomocnik rządu ds. CPK zatwierdził wariant inwestorski W1 dla nowej linii kolejowej nr 88 na odcinku Węzeł CPK – Grójec – Warka. Dla powiatu piaseczyńskiego to ważna informacja, bo planowana trasa obejmie m.in. Prażmów, Górę Kalwarię i Tarczyn, a w perspektywie może też wzmocnić rolę Piaseczna dzięki integracji z Piaseczyńsko-Grójecką Koleją Wąskotorową.
Planowany przebieg linii
Linia o długości 72,3 km przebiegać ma w całości przez Mazowsze, przez gminy: Jaktorów, Radziejowice, Mszczonów, Żabia Wola, Tarczyn, Grójec, Prażmów, Góra Kalwaria, Chynów i Warka. Część odcinka – około 42 km – to modernizacja istniejących linii kolejowych nr 12 i 8, reszta to nowe fragmenty infrastruktury.
Dla powiatu piaseczyńskiego istotne są zwłaszcza gminy Prażmów i Góra Kalwaria. W Nowym Prażmowie planowany jest nowy przystanek kolejowy. Góra Kalwaria zyska natomiast lepsze skomunikowanie zarówno z Warszawą, jak i z planowanym węzłem przesiadkowym przy CPK.
Wariant W1 uzyskał poparcie 7 z 12 gmin, przez które przebiega planowana linia. Był też najlepiej oceniany w konsultacjach zorganizowanych w marcu i kwietniu 2024 roku. Spółka CPK zebrała wówczas blisko 1480 opinii i ankiet od mieszkańców, samorządów i organizacji branżowych. Analizy wykazały, że wybrany przebieg generuje najniższe koszty realizacji, a jednocześnie największe korzyści ekonomiczne w porównaniu z innymi rozważanymi wariantami.
Założenia linii 88 - powstaną nowe przystanki
Linia nr 88 ma być przeznaczona do ruchu mieszanego – pasażerskiego i towarowego. Na nowych odcinkach pociągi mają osiągać prędkość do 200 km/h, a na modernizowanych od 120 do 160 km/h. Planowane są także nowe przystanki, m.in. w Tarczynie Wschodnim i Nowym Prażmowie.
Ważnym elementem inwestycji jest terminal intermodalny w Wymysłowie koło Mszczonowa. Według zapowiedzi będzie on obsługiwał do 20 par pociągów dziennie, co odpowiada przewozowi ładunków transportowanych obecnie przez około 1800 ciężarówek. Terminal ma być skomunikowany zarówno z trasą S8, jak i ze stacją kolejową w Mszczonowie.
Piaseczyńska wąskotorówka z nową rolą
W ramach realizacji wariantu inwestorskiego perspektywicznie zmodernizowana może zostać również Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa – do prędkości maksymalnej 100 km/h. Połączenie wąskotorówki z linią 88/12 w rejonie stacji Tarczyn Wschodni Wąskotorowy oraz w Piasecznie mogłoby zasilić nową trasę dodatkowymi potokami pasażerskimi.
W analizach wskazano, że odcinek Piaseczno – Tarczyn – Grójec ma duży potencjał przewozowy. Piaseczno, liczące ponad 50 tys. mieszkańców, generuje znaczący ruch pasażerski, a włączenie wąskotorówki do systemu przesiadkowego pozwoliłoby lepiej wykorzystać jej możliwości. Modernizacja obejmowałaby m.in.:
- odcinek o długości 28,5 km,
- prędkość do 100 km/h,
- tabor elektryczny bateryjny, spalinowy lub wodorowy,
- zachowanie historycznego charakteru linii.
Projektowane przystanki na trasie Piaseczno – Grójec to:
- Piaseczno Miasto Wąskotorowe,
- Piaseczno Wiadukt (węzeł przesiadkowy),
- Zalesie Dolne,
- Zalesinek,
- Gołków,
- Głosków Letnisko,
- Głosków,
- Runów,
- Złotokłos,
- Tarczyn Wąskotorowy,
- Tarczyn Wschodni Wąskotorowy (węzeł przesiadkowy),
- Pawłowice-Kopana,
- Lesznowola,
- Grójec Wąskotorowy.
Dzięki takiej siatce przystanków modernizacja wąskotorówki może realnie poprawić dojazdy mieszkańców Piaseczna, Zalesia Dolnego, Głoskowa, Tarczyna czy Grójca do Warszawy i węzła CPK.
Zakładany czas przejazdu z Piaseczna do Grójca wyniósłby około 36 minut.
Kolejny etap przygotowań
Zatwierdzenie wariantu W1 nie oznacza jeszcze rozpoczęcia budowy. To część dokumentacji w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ).
W II połowie 2025 roku planowane jest przygotowanie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dokumentacja środowiskowa ma trafić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w 2026 roku. Dopiero po tych etapach możliwe będzie projektowanie budowlane i uzyskiwanie decyzji lokalizacyjnych.
Dla mieszkańców powiatu piaseczyńskiego kluczowe jest to, że inwestycja obejmuje gminy Prażmów, Góra Kalwaria i Tarczyn, a w przyszłości może też realnie wzmocnić znaczenie transportowe Piaseczna dzięki włączeniu wąskotorówki w system regionalnych połączeń.


Napisz komentarz
Komentarze