Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik w odpowiedzi na pytania radnego Marcina Kani dotyczące inwestycji drogi 721 bis poinformował, że kompletny wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) został złożony w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim 28 marca 2024 roku. Postępowanie rozpoczęto 11 września 2024 roku.
Jak wyjaśnia marszałek, procedura musiała jednak zostać zawieszona z powodu problemów związanych z wcześniej wydanym pozwoleniem wodno-prawnym. Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, sprawę do sądu skierował deweloper, którego osiedla znajdują się przy planowanym przebiegu trasy. Nie chodzi jednak o samą drogę, lecz o jej przesunięcie – projektanci poszerzyli korytarz drogi o kilkanaście metrów w stronę północną. W efekcie deweloper musiał zmienić część swoich planów, mimo że pozwolenie na budowę uzyskał w 2023 roku.
Sąd zdecyduje
Politycy i samorządowcy zwracają uwagę, że problem wynika również z zaniedbań urzędniczych. Decyzja wodno-prawna nie została prawidłowo opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej, przez co zainteresowane strony nie mogły się z nią zapoznać. To błąd, który może kosztować mieszkańców kolejne lata opóźnień. Na rozstrzygnięcie sądu trzeba poczekać. Jeśli decyzja wodno-prawna zostanie uznana za ważną, inwestycja będzie mogła być kontynuowana. W przeciwnym razie procedura rozpocznie się od nowa.
Kluczowa inwestycja
– Od wielu lat mieszkańcy tego regionu oczekują na dodatkową infrastrukturę drogową, dzięki której możliwe będzie wygodne połączenie z siecią istniejących dróg, w tym krajowych i ekspresowych prowadzących do/z Warszawy i w dalsze regiony Polski. Niezwykle istotne jest także, że w ramach tej inwestycji przewidziano budowę bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową nr 8 Warszawa – Radom. Obecna zła sytuacja na drodze wojewódzkiej nr 721 jest bez wątpienia potęgowana częstymi przejazdami pociągów i zamknięciami przejazdu kolejowego – przekazał Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik w korespondencji do radnego gminy Lesznowola Marcina Kani.
Dla mieszkańców południowej części aglomeracji warszawskiej obwodnica to kluczowa inwestycja. Każde kolejne opóźnienie oznacza dalsze korki i utrudnienia w codziennych dojazdach.
W oczekiwaniu
Obecnie nie ma możliwości wskazania terminu uzyskania decyzji ZRID, która jest niezbędna do rozpoczęcia robót. Marszałek Adam Struzik podkreślił również, że dopiero posiadanie kompletnej dokumentacji projektowej, wraz z kosztorysami i ostateczną decyzją ZRID, pozwoli na rozpoczęcie starań o zabezpieczenie środków finansowych w Wieloletniej Prognozie Finansowej województwa. Według obecnych szacunków koszt inwestycji to około 300 mln zł, a zgodę na wydatkowanie takich pieniędzy musi wyrazić zarówno Zarząd Województwa, jak i Sejmik Mazowiecki.
Napisz komentarz
Komentarze