Reklama
Odkryj serce Twojej społeczności – zapisz się na newsletter Przeglądu Piaseczyńskiego!
 

 

 

 

Co dalej z „priorytetową inwestycją”?

Wkrótce minie pół roku od wydania decyzji ZRID dla budowy drogi łączącej tzw. Nową Zgorzałę z ulicą Postępu. Czy inwestycja ma szanse na realizację zanim powiat rozpocznie przebudowę dróg, którymi autobus szkolny dowozi dzieci do placówki w Zamieniu?
Co dalej z „priorytetową inwestycją”?
Utwardzenie ulicy Wilgi kończy się tam, gdzie swoje inwestycje realizują deweloperzy

Autor: Agnieszka Maj

Bezpośrednie połączenie tzw. Nowej Zgorzały z ulicą Postępu gmina Lesznowola zapowiadała jeszcze na etapie budowy szkoły w Zamieniu. Już wtedy bowiem dzieci, które uczęszczały do filii Szkoły w Mysiadle, zlokalizowanej przy ul. Cyraneczki w Zgorzale, musiały docierać do szkoły okrężną drogą – przez ulice Krasickiego i Postępu. Po wybudowaniu szkoły w Zamieniu, trasa ta jeszcze uległa wydłużeniu. I choć jeszcze na początku roku 2021 zastępca wójta Mirosław Wilusz podczas spotkania z mieszkańcami deklarował, że przedłużenie ulicy Wilgi będzie gotowe przed otwarciem szkoły, do dziś nie udało się tego planu zrealizować. W wakacje ubiegłego roku gmina tłumaczyła, że wykonanie tymczasowego utwardzenia połączenia ul. Wilgi z ul. Storczykową, a dalej ul. Postępu, jest niemożliwe ze względu na nieuregulowany stan prawny gruntów przeznaczonych pod pas drogowy. 

ZRID już jest, a co z pieniędzmi?

W związku z tym został zlecony projekt budowy drogi, a następnie złożony wniosek o ZRID dla budowy ulic Wilgi, Gołębiej oraz 1KDZ. Podczas wszystkich spotkań z mieszkańcami władze gminy podkreślały, że realizacja ul. Wilgi jest zadaniem priorytetowym i trafi do budżetu, gdy tylko gmina otrzyma decyzję ZRID. Tę starosta piaseczyński wydał 12 kwietnia br.

- Kolejnym etapem procesu będzie przygotowanie kosztorysów inwestorskich, a następnie podjęcie przez Radę Gminy Lesznowola uchwały o zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel – poinformował wówczas na stronie internetowej gminy Mirosław Wilusz. Kosztorys na budowę ulicy Wilgi, Gołębiej i 1KDZ w Zgorzale został przygotowany niedługo po wydaniu decyzji ZRID. Radny Grzegorz Gonsowski informował o tym już w połowie maja. Szacowany koszt inwestycji to ponad 11 mln złotych. Kiedy można się spodziewać wprowadzenia tego zadania do budżetu, a następnie ogłoszenia przetargu na realizację?

- Przetarg zawsze jest ogłaszany po wprowadzeniu inwestycji do Budżetu Gminy lub Wieloletniej Prognozy Finansowej. Wprowadzenie budowy do katalogu zadań inwestycyjnych jest uzależnione od kondycji finansowej Gminy – poinformował nas Referat Dróg i Mostów.  Dodatkowo urząd poinformował nas o tym, że od decyzji ZRID wpłynęło odwołanie, które jest rozpatrywane przez Wojewodę Mazowieckiego. 

Budowa nowego połączenia drogowego, które wyprowadzi ruch ze Zgorzały do ul. Postępu, a następnie węzła Zamienie, bez wątpienia odciąży ulicę Krasickiego i Postępu. I zdecydowanie obniży koszty dowozu dzieci do szkoły w Zgorzale, ponieważ skróci trasę szkolnego autobusu o połowę. A jak wynika z informacji Rady Sołeckiej Zgorzały, codziennie szkolne autobusy w dwie strony przewożą do i ze Zgorzały około 300 dzieci, wykonując 20 kursów na dobę. 

Szkolny autobus naokoło i w korku

Szybka realizacja inwestycji ma również duże znaczenie zważywszy na plany powiatu. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami starosty Ksawerego Guta, w niedalekiej przyszłości (pierwotnie mowa była nawet o 2023 roku, ale wiele zależy od uchwalonego budżetu) czeka nas przebudowa zarówno odcinka ul. Krasickiego od torów kolejowych do ul. Postępu, jak i samej ulicy Postępu od nowego ronda przy ul. Krasickiego do ul. Karczunkowskiej. Nawet jeśli obie inwestycje miałyby być prowadzone przy zachowaniu przejezdności drogi, to bez wątpienia czeka nas ruch wahadłowy i kosmiczne korki, w których utkną również szkolne autobusy, jeśli do tej pory nowe połączenie drogowe nie będzie gotowe. 

Zgodnie z projektem nowe drogi mają mieć jezdnię o szerokość 6 metrów plus chodnik (szerokości 2,2m-2,3 m) oraz na ul. Gołębiej i drodze 1KDZ ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,2 m. Czy w budżecie na 2023 rok znajdą się pieniądze na budowę tej drogi? Przekonamy się pod koniec bieżącego roku.

Czytaj także: Kiedy są szanse na przejazd środkowym odcinkiem trasy S7?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama