Reklama

Kolej wąskotorowa wyjaśnia plany CPK w sprawie modernizacji

W ostatnich dniach spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła wariant inwestorski dla planowanej linii kolejowej Warka–Mszczonów, w którym uwzględniono modernizację kolei wąskotorowej na odcinku Grójec–Piaseczno.
Kolej wąskotorowa wyjaśnia plany CPK w sprawie modernizacji

Źródło: Piaseczyńsko - Grójecka Kolej Wąskotorowa

W ostatnich dniach spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła wariant inwestorski dla planowanej linii kolejowej Warka–Mszczonów, w którym uwzględniono modernizację kolei wąskotorowej na odcinku Grójec–Piaseczno. 

Choć dla opinii publicznej to nowość, prace nad projektem trwają od ponad trzech lat. Realizuje je – na zlecenie CPK – firma IDOM sp. z o.o. Od początku procesu aktywnie uczestniczy w nim zarządca linii, Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa, która wspiera projekt i na bieżąco udziela mieszkańcom wyjaśnień.

Jak będzie wyglądać modernizacja?

W przestrzeni publicznej pojawiły się spekulacje, jakoby wąskotorówka miała zostać przekształcona w linię dużych prędkości. Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa podkreśla, że linia będzie miała charakter lokalny – z wieloma przystankami, łączącymi miejscowości na trasie i ma pełnić funkcję dowozową do głównych linii kolejowych. Maksymalna prędkość pociągów wyniesie 100 km/h i będzie osiągana wyłącznie na dłuższych, pozamiejskich odcinkach.

Obecnie powstaje Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ-R) – dokument planistyczny wskazujący kierunek modernizacji. Jak zaznacza Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa, nie jest to decyzja o budowie ani dokumentacja wykonawcza; do faktycznego startu robót jeszcze daleko.

Jedno z częstszych pytań dotyczy wywłaszczeń. Zgodnie z informacjami zarządcy, niemal całość prac zmieści się w istniejącym pasie kolejowym, wykorzystywanym od ponad 100 lat. Nowych terenów wymagać ma jedynie wiadukt w Woli Zakrzewskiej (gmina Grójec) oraz stacja postojowa zlokalizowana poza obszarem zurbanizowanym.

Cicho, bezpiecznie i bez spalin

Projekt zakłada nowoczesny, akumulatorowy tabor elektryczny, spełniający współczesne normy hałasu. Pociągi nie będą emitować spalin, a ich głośność porównywalna ma być do autobusów elektrycznych. Przejazdy kolejowo-drogowe zostaną wyposażone w automatyczne systemy zabezpieczeń, co ma zwiększyć bezpieczeństwo i wyeliminować konieczność rutynowego „trąbienia” – sygnał dźwiękowy pozostanie jedynie w sytuacjach awaryjnych.

Zarządca podkreśla, że wielkość składów będzie dostosowana do potoków pasażerskich. Tabor ma przypominać lekki pojazd szynowy bliższy tramwajowi niż dużemu pociągowi regionalnemu, a składy będą krótsze niż obecne pociągi turystyczne. W godzinach szczytu planowana jest częstotliwość co 30 minut.

Co zyskają mieszkańcy i region? 

Sprawny transport publiczny ma stać się realną alternatywą dla samochodu, odciążyć zakorkowane ulice Piaseczna (m.in. ul. Polskiego Państwa Podziemnego, Pod Bateriami, Sienkiewicza) i skrócić czas dojazdu, zwłaszcza w gminie Piaseczno. Nawet ci, którzy zostaną przy aucie, skorzystają – mniej samochodów w ruchu to mniejsze korki. Jak przypomina Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa, przywrócenie regularnych przewozów szynowych zwykle podnosi wartość nieruchomości w okolicy – od kilku do kilkudziesięciu procent.

Kolej wąskotorowa jest zabytkiem. Modernizacja ma to uszanować: pozostanie jednotorowa, odtworzone zostaną nieużywane mijanki i perony, a zamiast klasycznej sieci trakcyjnej zastosowany zostanie tabor akumulatorowy, by nie ingerować w krajobraz. Koncepcja powstawała przy współpracy Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej i uzyskała akceptację Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Modernizacja nie wykluczy pociągów turystycznych ani eksploatacji zabytkowego taboru. Przeciwnie – lepsza infrastruktura ma ułatwić utrzymanie i renowację historycznych pojazdów oraz rozszerzyć ofertę przejazdów okolicznościowych.

Z przedstawionych przez Piaseczyńsko-Grójecką Kolej Wąskotorową wyjaśnień wynika, że plan nie oznacza likwidacji, lecz nową rolę dla ponad stuletniej linii: codzienny, ekologiczny i wygodny transport lokalny, który jednocześnie chroni dziedzictwo i wzmacnia ofertę turystyczną regionu. Jeśli harmonogramy zostaną dotrzymane, wąskotorówka z atrakcji weekendowej może stać się kręgosłupem mobilności między Grójcem, Tarczynem i Piasecznem.

Przeczytaj również:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Marcin 05.10.2025 16:01
Wydawanie milionów PLN w chwili gdy poprzednio znikomy był ruch pasażerski do Warszawy a teraz oczekują tłumów jeżdżących z Piaseczna do Grójca. Przedłużyć linie do Warszawy to zamiast tramwaju na puławskiej usprawnić komunikację a nie pogiagi wożące powietrze

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
Tragedia 04.10.2025 13:32
Nikt w Grójcu nie będzie z tego korzystał bo czas dojazdu do Warszawy z przesiadkami będzie dużo dłuższy niż autobusem. Ale może właśnie o to chodzi

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
Katy 04.10.2025 13:20
A czy nadal beda waskie tory i weekendowe przejazdzki starymi wagonami

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
M
Przegląd Piaseczyński 04.10.2025 13:36
Oczywiście

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK