Reklama

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej przetnie gminę Tarczyn? Mieszkańców czekają ważne decyzje

W siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się spotkanie z udziałem burmistrz Tarczyna Doroty Lisickiej dotyczące planowanej budowy południowej części obwodnicy Warszawskiej (OAW).
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej przetnie gminę Tarczyn? Mieszkańców czekają ważne decyzje

Źródło: GDDKiA

W siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się spotkanie z udziałem burmistrz Tarczyna Doroty Lisickiej dotyczące planowanej budowy południowej części obwodnicy Warszawskiej (OAW). Inwestycja, przewidziana w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, może w istotny sposób wpłynąć na życie mieszkańców gminy Tarczyn.

Warianty trasy i konsultacje

GDDKiA przygotowała kilka wariantów przebiegu trasy. Ostateczny wybór zostanie dokonany dopiero w 2026 roku – po przeprowadzeniu szerokich konsultacji społecznych, które odbędą się również w gminie Tarczyn. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi, a możliwe jest także wypracowanie tzw. wariantu hybrydowego, łączącego elementy różnych rozwiązań.

W ramach prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) opracowano cztery warianty przebiegu przyszłej trasy od projektowanej S10 do DK92 (pierwszy odcinek), a następnie od DK92 do S7 na południe od Warszawy (drugi odcinek). Jednym z rozważanych rozwiązań jest poprowadzenie OAW po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50. Wszystkie warianty przygotowano w jednakowym stopniu szczegółowości.

Początek pierwszego odcinka przewidziano na połączeniu z planowaną trasą S10 w rejonie Nacpolska. Trzy warianty – zielony, czerwony i błękitny – przebiegają po zachodniej stronie Wyszogrodu, natomiast wariant niebieski prowadzi po wschodniej stronie tego miasta. Wszystkie kończą się na przecięciu z DK92, po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa: warianty zielony, czerwony i niebieski w gminie Nowa Sucha, a wariant błękitny – w gminie Sochaczew.

Drugi odcinek rozpoczyna się właśnie w tym miejscu i prowadzi przez zachodnią stronę Żyrardowa i północną stronę Mszczonowa, by zakończyć się na przecięciu z trasą S7 w rejonie Grójca i Tarczyna.

Kontrowersyjny „wariant czerwony”

Najwięcej emocji budzi tzw. podwariant tarczyński, oznaczony kolorem czerwonym. Został on przygotowany na wniosek sąsiedniej gminy, jednak – jak podkreśla burmistrz Dorota Lisicka – jego realizacja jest niemożliwa. Powody to m.in.:

  • kolizja z budowanym Krajowym Centrum Przetwarzania Danych w Księżowoli,
  • przebieg przez teren nowej oczyszczalni ścieków w Pawłowicach,
  • konieczność kontynuacji trasy przez gminę Prażmów i samą miejscowość Prażmów,
  • przecięcie obszarów przyrodniczo cennych,
  • bezpośrednie oddziaływanie na siedem miejscowości w gminie Tarczyn.

Stanowisko samorządu Tarczyna jest jednoznaczne: najlepszym rozwiązaniem pozostaje wariant nr 4, przewidujący poprowadzenie obwodnicy po istniejącym śladzie DK50.

Spotkanie informacyjne

Dla mieszkańców gminy Tarczyn zaplanowano spotkanie informacyjne 21 października w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu przy ul. Juliana Stępkowskiego 17. W godzinach 11:00–15:00 projektanci będą odpowiadać na indywidualne pytania, a o 16:00 rozpocznie się spotkanie ogólne poświęcone wszystkim wariantom.

Na tym etapie wszystkie propozycje są traktowane równorzędnie, a zgłaszane uwagi zostaną szczegółowo przeanalizowane. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie analizy wielokryterialnej uwzględniającej aspekty społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne. Na jej podstawie zostanie wskazany wariant preferowany, który trafi do wniosku o decyzję środowiskową.

Co dalej?

GDDKiA planuje złożenie wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w drugiej połowie 2026 roku. Wykonawcą dokumentacji przygotowawczej dla odcinka DK92–S7 jest firma TRAKT, z którą podpisano w 2022 roku umowę wartą 12,4 mln zł.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w Polsce. Jej pomysł pojawił się już w 2011 roku w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Sformalizowano go w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu przyjętej w 2019 roku. Od 2022 roku prowadzone są szczegółowe prace studialne i projektowe, a wschodnia część OAW ma wejść w etap przetargowy jeszcze w tym roku.

Całość inwestycji ma połączyć drogi szybkiego ruchu A50 i S50, tworząc tzw. dużą obwodnicę Warszawy i odciążając zarówno istniejącą infrastrukturę, jak i ruch w samej stolicy.

OAW-A50_war-1_Tarczyn_-CZERWONY_12_TARCZYN_ark-06 / GDDKiA
OAW-A50_war-1_Tarczyn_-CZERWONY_12_TARCZYN_ark-07 / GDDKiA
OAW-A50_war-1_Tarczyn_-CZERWONY_12_TARCZYN_ark-07a / GDDKiA

Czytaj również:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze