Uczestnicy mogli poznać szczegóły kilku proponowanych wariantów trasy i przekazać swoje opinie. Władze gminy po raz kolejny podkreśliły, że popierają jedynie rozwiązanie oparte na istniejącym śladzie drogi krajowej nr 50.
Spotkanie miało charakter informacyjno-konsultacyjny i było częścią ogólnych działań prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W godzinach przedpołudniowych odbywały się rozmowy indywidualne z projektantami, a po południu zorganizowano otwarte spotkanie dla mieszkańców. Gminę Tarczyn reprezentowali wiceburmistrz Roman Guźniczak oraz sekretarz Renata Książek. Burmistrz Dorota Lisicka podziękowała za liczne uczestnictwo i aktywne zaangażowanie społeczności w dyskusję nad przebiegiem planowanej drogi.

Jednoznaczne stanowisko gminy
Jak zaznaczyła burmistrz Lisicka, stanowisko samorządu Tarczyna od początku pozostaje niezmienne. Najlepszym i najmniej ingerującym w życie mieszkańców rozwiązaniem jest tzw. wariant nr 4, prowadzący trasę w śladzie obecnej DK50 lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie. To właśnie ten przebieg – zdaniem władz – jest najbardziej racjonalny pod względem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym. Inne propozycje, w tym tzw. czerwony podwariant tarczyński, budzą sprzeciw samorządu, ponieważ kolidują m.in. z budowaną oczyszczalnią w Pawłowicach i terenami planowanego Krajowego Centrum Przetwarzania Danych w Księżowoli.

Podczas konsultacji przedstawiciele GDDKiA zapewnili, że żaden z wariantów nie został jeszcze wybrany. Ostateczna decyzja ma zapaść w 2026 roku po przeanalizowaniu wszystkich uwag złożonych przez mieszkańców i samorządy.
Konsultacje społeczne do 21 listopada
Do 21 listopada mieszkańcy mogą przekazywać swoje opinie dotyczące wariantów A50. Formularze zgłoszeniowe są dostępne na stronie internetowej firmy TRAKT, odpowiedzialnej za przygotowanie dokumentacji. Wypełnione dokumenty można przesłać pocztą na adres biura w Katowicach lub w formie elektronicznej na adres [email protected]. Jak podkreślają władze gminy, każda opinia ma znaczenie, a uwagi dotyczące konkretnych działek warto uzasadnić, podając ich obręb i numer ewidencyjny.
Po zakończeniu zbierania opinii zespół projektowy przygotuje analizę wielokryterialną, która obejmie ocenę wszystkich wariantów pod względem społecznym, ekologicznym, technicznym i ekonomicznym. Na jej podstawie zostanie wskazana trasa rekomendowana do dalszej realizacji. Złożenie wniosku o decyzję środowiskową planowane jest na drugą połowę 2026 roku, a budowa obwodnicy może rozpocząć się po 2032 roku.





















Napisz komentarz
Komentarze