Na lokalnych grupach na Facebooku coraz częściej pojawiają się pytania mieszkańców dotyczące modernizacji dróg w sołectwach Złotokłos i Henryków-Urocze. Szczególną uwagę zwracają ulice Warszawska i Słowackiego, a także postulat jednej z mieszkanek w sprawie zamontowania progów zwalniających na ulicy Słowiczej. Wiele osób podkreśla, że obecny stan nawierzchni nie spełnia oczekiwań, co utrudnia codzienne poruszanie się, a także wpływa na bezpieczeństwo pieszych i kierowców.
Jakość dróg w tych miejscowościach jest tematem gorących dyskusji, a mieszkańcy liczą na szybkie i konkretne działania ze strony samorządu. W odpowiedzi na pytania mieszkańców, rzeczniczka Urzędu Gminy Piaseczno przekazała informacje o planach remontowych na ten rok.

– Jeśli chodzi o remonty dróg zaplanowane na ten rok w zachodniej części gminy, to na liście znajdują się ulice Różana i Urocza w Henrykowie-Uroczu oraz w Złotokłosie: Topolowa od Warszawskiej do Lipowej, Lipowa, Traugutta i Piotra Skargi – wyjaśnia Joanna Ferlian-Tchórzewska.
Obecnie trwają przygotowania do realizacji tych inwestycji, które mają poprawić komfort i bezpieczeństwo ruchu w tej części gminy.
Najpierw kanalizacja
O komentarz w sprawie dróg poprosiliśmy także sołtyski obu miejscowości. Zuzanna Kownacka, sołtys Henrykowa-Urocza, zwraca uwagę na fakt, że we wsi rośnie liczba mieszkańców, co ma swoje przełożenie na stan dróg.
– Nieprzepuszczalne podłoże i niesprawne lub nieistniejące odwodnienie na terenie wsi sprawia, że drogi gruntowe szybko stają się całkowicie nieprzejezdne, a i przejść jest nimi często bardzo trudno. Tłuczeń dosypany na wiosnę stopniowo znika i już widzę, że ulice, które niedawno remontowaliśmy, zaraz będą wymagały ponownego równania i dosypania kruszywa, co jest kosztowne. Tymczasem mamy coraz więcej mieszkańców, a to oznacza oczywiście coraz więcej samochodów, jak również konieczność dojazdu dla służb odbierających odpady, czy w najgorszych przypadkach przejazdu karetki lub straży – powiedziała Zuzanna Kownacka, sołtys Henrykowa-Urocza.

Jak zaznaczyła, drogi gruntowe są także wyzwaniem dla spacerowiczów, osób starszych czy dzieci na rowerach.
– Jesteśmy w gorszej sytuacji niż inne wsie, w których jest już zakończona budowa kanalizacji. U nas skanalizowanych zostało zaledwie kilka ulic i tam już mamy nakładki asfaltowe, ostatnia z nich, Słowicza, będzie ukończona w tym roku. W tym wypadku działa czynnik ekonomiczny – nie ma sensu robić asfaltu, jeśli zaraz trzeba go będzie zrywać, żeby wykonać wykopy pod kanalizację – zauważa Zuzanna Kownacka.
Sołtys Złotokłosu, Ewa Urbańska, dodaje, że w tym roku rozpoczyna się w Henrykowie-Uroczu inwestycja związana z kanalizacją.
– Dopiero po niej można z czystym sumieniem kłaść asfalt, aby nie został zniszczony podczas realizacji przyłączy – wyjaśniła Ewa Urbańska.
Piraci drogowi
Zuzanna Kownacka podkreśla, że coraz częściej obserwuje się na lokalnych drogach w Henrykowie-Urocze „popisy” kierowców. Szczególnie często można zauważyć je na Społecznej i Gromadzkiej.

– Po remoncie ulicy Społecznej kilka lat temu zostaliśmy bez żadnych metod spowolnienia ruchu. Prezentowanych w projekcie, który był konsultowany z mieszkańcami, szykan i wysepek powiat nie zrobił, a „wyniesione skrzyżowania” mają tak mały kąt nachylenia, że nikt na nich nie zwalnia. Był już tu przypadek dachowania, kilka stłuczek i potrąceń pieszych. Tymczasem przejścia dla pieszych są likwidowane, nowych się nie tworzy, a o chodnik przy ulicy Gromadzkiej walczymy z powiatem już od lat – dodała Zuzanna Kownacka.
Proces trwa
Kwestię remontów poruszyliśmy także w rozmowie z sołtys Złotokłosu, Ewą Urbańską. W 2016 roku, gdy obejmowała funkcję sołtysa, we wsi było jedynie 7 ulic asfaltowych. Z biegiem czasu udało się poprawiać jakość kolejnych. Gmina wyasfaltowała m.in. Kraszewskiego, Fogga, Uroczą, Świerkową, Dworcową, Warszawską czy Szkolną.
– Równolegle drogi szutrowe były co roku równane i w miarę dostępnych środków był na nich uzupełniany tłuczeń. Wraz z Gminą Piaseczno staramy się realizować drogi, aby służyły jak największej ilości osób. Dlatego jako drogi funkcjonalne do utwardzania w pierwszej kolejności zostają wybierane ulice wprowadzające ruch w głąb wsi, te najczęściej uczęszczane, a dopiero kolejno wybierane są ulice dojazdowe do posesji – wyjaśniła Ewa Urbańska.
Bezpieczniej przy szkole
Sołtys dodaje także, że nadal realizowany jest projekt uspokojenia ruchu wokół szkoły w Złotokłosie, do której uczęszczają dzieci z wielu okolicznych wsi.
– Zakładał on realizację bezpiecznego ruchu wokół szkoły oraz na drogach dojazdowych. Udało się zrealizować część w postaci skrzyżowań i ulic Grottgera, Grójeckiej, Traugutta oraz organizacji ruchu autobusu szkolnego oraz parkingu dla rodziców z miejscami Kiss&Ride oraz fragmentem ulicy Kostki i Runowskiej. Nadal czeka na realizację z tego projektu ulica Polna i Wiosenna, a w kolejnym etapie poprawa bezpieczeństwa na ulicy Rzecznej i Wschodniej – podkreśliła sołtys Złotokłosu.

Napisz komentarz
Komentarze