Reklama

Koleją i rowerem na drugą stronę Wisły! Nowy most kolejowy, na który czekali mieszkańcy i rowerzyści

W najbliższych latach Góra Kalwaria stanie się ważnym punktem na mapie inwestycji kolejowych w regionie. Wszystko za sprawą planowanej budowy nowego mostu kolejowego nad Wisłą.
Koleją i rowerem na drugą stronę Wisły! Nowy most kolejowy, na który czekali mieszkańcy i rowerzyści
Obecny most jest już mocno wyeksploatowany – ma już ponad 70 lat (został wybudowany w latach 50. XX wieku).

Autor: Agnieszka Jaskulska

Trwają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych na Mazowszu – budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle, który połączy miejscowości Glinki w gminie Karczew (powiat otwocki) oraz Górę Kalwarię (powiat piaseczyński). Inwestycja realizowana jest w ramach kompleksowej modernizacji linii kolejowej nr 12 na odcinku Czachówek Wschodni – Pilawa (obecny most ma już ponad 50 lat). Przebudowa będzie dotyczyła torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem, dzięki czemu będzie można przywrócić połączenia pasażerskie – pociągi mają kursować z prędkością 120 km/h. Jak zapewnia inwestor z taką samą prędkością na nowych torach, mają kursować także pociągi towarowe – linia od Skierniewic do Łukowa stanowi obwodnicę towarową dla Warszawy.

To będzie nowy most

Nowy most umożliwi jednoczesny ruch pociągów w obu kierunkach. Obecnie w tym miejscu pociągi muszą zwalniać i czekać na możliwość przejazdu, ponieważ tor jest jednotorowy, a ruch odbywa się naprzemiennie. Na nowym, 600-metrowym moście powstaną dwa tory (obecnie jest jeden). Dzięki nowej infrastrukturze zwiększy się przepustowość linii, a pociągi pojadą szybciej. 

Most nie tylko dla kolei?

Nowa przeprawa nad Wisłą to nie tylko projekt kolejowy. Od wielu miesięcy mieszkańcy zabiegali o to, aby most służył również niezmotoryzowanym – pieszym i rowerzystom. Obecnie jedyną całoroczną drogą przez Wisłę w tym rejonie jest most w ciągu drogi krajowej nr 50, który nie zapewnia bezpiecznego przejścia ani przejazdu dla rowerów. Alternatywą jest prom – jednak ich kursowanie ogranicza sezonowość i pogoda.

W odpowiedzi na postulaty mieszkańców i samorządów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdzają, że na nowym moście znajdzie się pas techniczny, który zostanie przystosowany do ruchu pieszo-rowerowego. To efekt porozumienia podpisanego między spółką a samorządami Karczewa i Góry Kalwarii.

Sukces społecznej inicjatywy

– Z ogromną radością przyjmuję fakt, że ponad roczna walka o pieszo-rowerową kładkę na nowym moście kolejowym przynosi realne efekty. Cieszy, że głos mieszkańców, wsparty przez władze gmin: Karczew i Góry Kalwarii został usłyszany, a PLK wykazała otwartość i zrozumienie dla tej ważnej potrzeby – mówi nam Marcin Podgórzak, sołtys Glinek i inicjator projektu budowy kładki pieszo-rowerowej na moście kolejowym. – To powód do radości i wdzięczności dla wszystkich zaangażowanych. Razem tworzymy coś ważnego – dla ludzi i dla przyszłości naszej małej ojczyzny – podkreśla sołtys Glinek.

Kiedy?

Na modernizację linii kolejowej z Czachówka Wschodniego do Pilawy, wraz z budową nowego mostu na Wiśle, kolejarze planują przeznaczyć około 1,3 miliarda złotych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Prace modernizacyjne mają zostać zrealizowane w latach 2026–2029. Jak informuje inwestor, obecnie trwa postępowanie przetargowe. Podpisanie umowy na budowę nowego mostu planowane jest na przełomie 2025 i 2026 roku.

Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Czytaj także:
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze