Reklama
Odkryj serce Twojej społeczności – zapisz się na newsletter Przeglądu Piaseczyńskiego!
 

 

 

 

Buspas pusty, Puławska zakorkowana nawet w weekendy

Buspas na Puławskiej już obowiązuje. Zwężona przez niego do dwóch pasów Puławska stoi w korku nawet w weekendy. A dodatkowe zwężenie do jednego pasa powoduje korek do skrętu w Karczunkowską.
Buspas pusty, Puławska zakorkowana nawet w weekendy
Buspas świeci pustkami, a samochody stoją w korku nawet wieczorami i w weekendy

Autor: Agnieszka Maj

Zgodnie z zapowiedziami władz Warszawy, Zarząd Dróg Miejskich wziął się za malowanie buspasów na Puławskiej od granic Warszawy aż do ul. Pileckiego tuż po otwarciu dla ruchu trasy S7. W ostatnich dniach września na drodze panował kompletny chaos. Znaki poziome były bowiem gotowe, pionowe zaś albo pozasłaniane folią, albo z zakreślonym jeszcze buspasem. Część kierowców stosowała się więc już do oznakowania poziomego i jechała karnie w korku. Inni, uznawszy wyższość oznakowania pionowego, korzystali z prawego pasa, który przed większością skrzyżowań stawał się pasem do skrętu w prawo, więc niektórzy nagle próbowali zjeżdżać w lewo. 

Buspas zgodnie z planem. Korki też

Po południu w piątek 30 września znaki pionowe zostały odsłonięte i tak jak zapowiadano – od 1 października 2022 r. buspas na Puławskiej stał się w końcu faktem. Większość kierowców nie ukrywa swojego niezadowolenia, bo poziom zakorkowania wrócił do najgorszych czasów. 

- Jechałam w piątek po 18.00 do Warszawy, stojąc w korku, którego spodziewałabym się raczej rano. A na całym odcinku od Mysiadła do obwodnicy w tym czasie buspasem nie przejechał ani jeden autobus! – irytuje się nasza czytelniczka. – Czy naprawdę trzeba dla tych kilku autobusów jadących na godzinę zablokować cały pas ruchu, którym w tym czasie przejechałyby setki czy więcej samochodów? Ktoś naprawdę wierzy, że otwarcie buspasa skłoni ludzi do zmiany samochodu na autobus? 

W mediach społecznościowych narzekania na korki nie brakuje.

- BUSpasy na Puławskiej to coś fantastycznego. Sobota tyle lat walczyła by też mieć korki. No i ma... – skomentował sarkastycznie jeden z mieszkańców Józefosławia. 

Ilu tych pasażerów?

ZTM przekonuje, że ulica Puławska to bardzo ważna trasa dla Warszawskiego Transportu Publicznego. 

Jeździ nią 8 linii autobusowych (209, 709, 715, 727, 737, 739, 809, 815). W ciągu godziny w godzinach szczytu na przystankach zatrzymują się 24 autobusy, które codziennie przewożą niemal 140 tys. osób – pisał w sierpniu ZTM. Czy te dane są realne? Autobus przegubowy (a nie wszystkie linie na tej trasie są nimi przecież obsługiwane) mieści 150 osób. Nawet gdyby wszystkie 8 linii było obsługiwane przez 18-metrowe solarisy, to teoretycznie mogłyby przewieźć 3600 pasażerów w godzinę w tej najbardziej zagęszczonej godzinie dnia. Nawet jeśli założymy, że w na trasie zmieni się pełny skład pasażerów, i takie pełne autobusy jadą w obu kierunkach i to o każdej porze dnia, nadal wydaje się matematycznie niemożliwe, że przewożą po 70 tys. osób na dobę do Warszawy i z powrotem. Niemal wszyscy mieszkańcy gminy Piaseczno musieliby wsiąść w autobus do Warszawy. Od Piaseczna do Wilanowskiej jadą Puławską tylko 3 linie – 709, 727 i 739. Przy Karczunkowskiej dobija 715 oraz 737. Pozostałe trzy dopiero przy Baletowej. 

Do trasy S7 w korku

Rzecz w tym, że odcinek Puławskiej od Kuropatwy do Karczunkowskiej skurczył się w tej chwili praktycznie do jednego pasa. Na prawym mamy buspas, a lewy z kolei zajmuje gigantyczny korek do skrętu w Karczunkowską, który znacząco powiększył się po otwarciu trasy S7. 

Celem pomysłodawców utworzenia buspasa już w tej chwili było zresztą znaczące pogorszenie warunków na ul. Puławskiej, które ma skłonić kierowców do wybrania ekspresówki. Problem w tym, że na razie działa krótki odcinek od Lesznowoli do lotniska. Aby się dostać na trasę S7 kierowcy muszą albo stać w korku na ul. Postępu, albo dojechać do węzła Zamienie dziurawą ul. Karczunkowską. A najpierw odstać swoje w korku do skrętu na Puławskiej. 

Zmienimy nawyki?

Pasażerowie autobusów na pewno są zadowoleni, bo czas przejazdu buspasem powinien się skrócić. Pytanie o to, jaka część kierowców z tej okazji porzuci samochody na rzecz transportu zbiorowego, pozostaje otwarte.

Buspasem na Puławskiej mogą jechać nie tylko autobusy miejskie, ale także prywatni przewoźnicy, korzystający z własnych autobusów, autokarów czy busów. Oprócz tego na Puławskiej dopuszczony został przejazd motocykli, karetek, taksówek i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych. Zakaz ruchu pozostałych pojazdów obowiązuje przez cała dobę. 

Za złamanie tego zakazu kierowcy grozi mandat w wysokości 100 zł i 1 punkt karny. Kara wydaje się na tyle niska, że prawdopodobnie niejeden kierowca zaryzykuje, by uniknąć stania w korku.

Czytaj także: Kiedy są szanse na przejazd środkowym odcinkiem trasy S7?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Miastowy 08.12.2022 10:36
Moim zdaniem Piaseczno powinno być odgrodzone od stolicy dla ruchu samochodowego, a dla autobusów należy zrobić po dwa pasy w jednym kierunku żeby się mogły wyprzedzać (trzeci pas można rozkopać żeby się nie pchali samochodami). Przyjeżdżają tu tylko i robią korki. Niech siedzą u siebie a do miasta jeżdżą autobusem.

T
gość567 08.12.2022 08:00
oczywiście , że buspas jest wspaniałym pomysłem: wreszcie komunikacja jest piorytetem ,jadąc autobusem mam pewność , że dojadę w czasie ważnego biletu a nie muszę dokupywać drugiego bo czas się skończył ekologia więcej autobusów to mniej samochodów w których jedzie zazwyczaj jedna osoba co jest totalnym bezsensem . Komu nie pasuje zapraszam na inne ulice lub do autobusu , co jest najlepszym wyjściem z sytuacji

T
Gość567 05.12.2022 07:41
Problem wyolbrzymiony bardzo dobrze że WRESZCIE jest buspasa

T
Gość567 10.11.2022 06:53
Bez przesady ludzie dramatyzują uczęszczam tą trasą codziennie wcale nie jest tak żle

Bob666 25.10.2022 03:41
Rozwiązanie jest proste, „wyprosić „ ruch ciężarówek powyżej 3,5 tony z Puławskiej i się rozlużni… . Generalnie służby powinny bardziej się zająć gdzie i jak jeżdżą ciężarówki w okolicach Piaseczna … pomimo zakazu dla nich już się pojawiły na Puławskiej bis ,często dojeżdżają Słoneczna z Piaseczna i Magdalenki…..

Nick 08.12.2022 10:22
A towary do sklepów i paczki będziesz woził autobusem. Myślenie nie boli, spróbuj.

T
Gość567 24.10.2022 12:20
Dramatyzujecie !!!!!!!

Mama Aga 18.10.2022 12:59
Tylko po co nam z Piaseczna bus pas, jak nigdzie w mieście nie ma PARKINGU, gdzie można BEZPLATNIE zostawić auto, żeby się do tego busa przesiąść...

T
Gość567 18.10.2022 05:40
Budowa świetny pomysł w pełni popieram mający wątpliwości zapraszam na S7

T
Gość567 14.10.2022 23:02
Buspas genialny pomysł wreszcie autobus jedzie normalnie kierowcy mają obok puławską bis

T
Gość567 14.10.2022 22:55
Buspas genialny pomysł wreszcie normalnie jadę autobusem dla kierowców puławska bis

Puławska 14.10.2022 18:25
7 dni w tygodniu i 24h/dobę - masakra w centrum W-wy jest inaczej. Korki poza godzinami szczytu i w weekendy - pogratulować pomysłu, w szczególności, że "Puławska bis" ma być otwarta w listopadzie. Ciekawe, co za "inteligent" to wymyślił?

Xav 14.10.2022 17:33
Zamieszkałem przy Puławskiej w Pyrach 28 lat temu. Wtedy ulica była prawie całą dobę pusta. W miarę, jak powstawały w okolicy nowe osiedla oraz rozwijały się okolice Piaseczna, ruch się wzmagał. Jedynym rozwiązaniem, na "poprawę" warunków na ulicy jaki potrafiły wymyślić władze miasta, to tworzenie coraz większej ilość przejść ze światłami. Kilka lat temu szumnie zapowiadano, ze Puławska będzie poszerzona o bus pas. Mądrzy inaczej włodarze miasta zastosowali tańsze rozwiązanie - kubełek z farbę. Tak samo jak wcześniej mądrzy inaczej zadecydowali o niepodłączeniu tunelu pod obwodnicą do Puławskiej. A przecież przez te 28 lat wszyscy wiedzieli, że ta cześć miast rozrasta się i liczba mieszkańców rośnie w zastraszającym tempie. Może włodarze powinni pojeździć po świecie i zobaczyć, jak się to robi u mądrzejszych, zamiast czerpać wzorce od głupszych?

Vt0 11.10.2022 12:48
Spokojnie. Jak już wszyscy przywykną do sytuacji i część kierowców przesiądzie się do autobusów, to za te parę lat buspas zostanie zlikwidowany. Kasa za tą modyfikację, za ochronę środowiska, za zmniejszenie smogu znowu przejdzie z rąk do rąk i wszystko się zgadza.

matematyka_nie_klamie 05.10.2022 18:44
Paradoks Puławskiej: buspas pusty, a przejeżdża nim 2 razy więcej osób niż na pozostałych 2 pasach.

radny 05.10.2022 17:30
Przed buspasem na wszystkich pasach Puławskiej przejeżdżało maksymalnie 2700 pojazdów na godzinę. 3600 osób na godzinę, na jednym buspasie to zdecydowana poprawa. Zwłaszcza, że Piaseczno może zapłacić za kolejne kursy i znacząco zwiększyć przepustowość tej drogi, https://zdm.waw.pl/dzialania/badania-i-analizy/analiza-ruchu-na-drogach/analiza-ruchu-na-drogach-2019/

Reklama
Reklama
Reklama