Reklama

Cyfrowa przyszłość Konstancina-Jeziorny. Powstanie aplikacja gminna

Nowoczesne narzędzie ma zbliżyć samorząd i mieszkańców. W Konstancinie-Jeziornie rozpoczęto prace nad stworzeniem gminnej aplikacji mobilnej. Mieszkańcy już teraz włączają się w dyskusję o jej funkcjach i możliwościach.
Cyfrowa przyszłość Konstancina-Jeziorny. Powstanie aplikacja gminna
We wtorek (28.10) odbyło się posiedzenie Doraźnej Komisji ds. Cyfryzacji

Źródło: Facebook/Karolina Komar-Osińska Przewodnicząca Rady Miejskiej Konstancina-Jeziorny

Podczas wtorkowych obrad Doraźnej Komisji ds. Cyfryzacji konstancińscy radni rozmawiali o cyfrowych rozwiązaniach, które mogłyby usprawnić komunikację między mieszkańcami a urzędem. Jednym z kluczowych pomysłów jest stworzenie gminnego kalendarza wydarzeń, obejmującego inicjatywy Urzędu Miasta, Konstancińskiego Domu Kultury, GOSiR-u oraz organizacji lokalnych. Radna Magdalena Hyczko zaproponowała, by mieszkańcy mogli samodzielnie dodawać wydarzenia poprzez prosty formularz internetowy. W trakcie posiedzenia pojawiła się także zapowiedź opracowania aplikacji mobilnej, w której mogłaby znaleźć się m.in. Karta Mieszkańca.

Aplikacja dla mieszkańców i z mieszkańcami

Celem jest stworzenie narzędzia przyjaznego użytkownikom, które będzie zawierać zarówno informacje o wydarzeniach, jak i dostęp do lokalnych benefitów. Radni zaprosili mieszkańców do współtworzenia projektu i dzielenia się swoimi potrzebami. W odpowiedzi pojawiło się wiele ciekawych propozycji – od uproszczonego systemu zgłaszania usterek w przestrzeni publicznej, po moduł poświęcony konsultacjom społecznym i ankietom.

Swoją opinię w dyskusji przedstawił również mieszkaniec Konstancina będący ekspertem z branży IT, który zwrócił uwagę na złożoność i koszty tego typu projektów. Jak przypomniał, wdrożenie podobnego systemu w Warszawie kosztowało kilkanaście milionów złotych. Jednocześnie pochwalił pomysł poszerzania świadomości cyfrowej mieszkańców oraz wspierania prostych, praktycznych rozwiązań.

Pomysły i obawy

W komentarzach pojawiło się wiele konkretnych sugestii. Przedstawiono koncepcję aplikacji, która mogłaby umożliwiać m.in. zgłaszanie uszkodzonych ławek, dziur w chodnikach, nielegalnych wysypisk, a także udostępniać rozkłady jazdy lokalnych autobusów i harmonogram odbioru odpadów. Inni mieszkańcy zaproponowali system powiadomień o remontach, awariach i alertach pogodowych, a także moduł e-urzędnika z możliwością składania wniosków online.

Padła również propozycja integracji Karty Mieszkańca z państwową aplikacją mObywatel, choć część uczestników rozmowy podkreślała, że takie rozwiązanie wymagałoby długich procedur. Michał Mendala zapewnił jednak, że komisja planuje opracowanie spójnej strategii cyfryzacji gminy, która pozwoli zaplanować działania w dłuższej perspektywie. Padł pomysł utworzenia kanału na platformie Discord, gdzie mieszkańcy mogliby na bieżąco dzielić się opiniami i wspierać rozwój projektu.

Czytaj też:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

weniwidiwici 31.10.2025 08:35
Aplikacja aplikacją, ale przecież wymienione funkcje można zrealizować newsletterem, wspomaganym powiadomieniami SMS. Nie trzeba zaraz wydawać miliona złotych na aplikację... Jeżeli już mamy płacić za aplikację to kupmy produkt turystyczny. Spacerownik z historią Konstancina. 10 tras z audiodekskrypcją. Do tego trasy biegowe, rowerowe. Turyści i mieszkańcy się ucieszą, "zwiedzanie" będzie miało jakieś ramy, trasy- łatwiej będzie otwierać biznesy przy tych trasach, planować wydarzenia. Łatwiej i sprawniej będzie można utrzymywać infrastrukturę na określonej trasie. To nawet można sfinansować reklamą lokalnych biznesów na tej mapie: sklepy, restauracje. Aplikacja do przekazywania harmonogramu odbioru odpadów to jakieś nieporozumienie. Zgłaszanie czegoś tam też można rozwiązać dużo taniej na podstronie z mapką, która będzie IRL raportować do centrum monitoringu. Poza tym informacje można wywieszać na tablicach. Każdy ma aparat w telefonie więc sobie powieli. To wszystko są zerowe koszty, a skuteczność nawet większa. Przy okazji apeluję żeby kalendarze gminne na 2026 rok można było kupić gdzieś np. w KDK lub automacie z gadżetami w UMiG czy parku- po kosztach oczywiście. To wszystko marketing.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
Roman 31.10.2025 09:45
W temacie aplikacji, która by dawała cyfrowe wiadomości na temat najnowszych wydarzeń, to już istnieje i nazywa się instagram lub tik tok. Po co budować coś od zera?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
Monika 30.10.2025 12:03
Jest już taka aplikacja - Zgłoś Coś, a nawet jest też oddzielna aplikacja do Piaseczyńskiej Karty. Może jakiś projekt na poziomie powiatu, żeby ujednolicić te aplikacje itp. itd.? Mam dość kolejnych aplikacji, które same w sobie mało co dają. Niech będzie jedna konkretna ze wszystkim w sobie. Albo w ogóle integracja, żeby to było w mObywatelu. Śmierć appkozie!

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK