Przypomnijmy, że radna wojewódzka Aleksandra Śmietanka zwróciła się do Marszałka z interpelacją w sprawie inwestycji drogowej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 721 – na odcinku przebiegającym przez gminę Lesznowola do Piaseczna. Radna poprosiła o informacje dotyczące aktualnego stanu prac formalno-prawnych, w tym postępowania w sprawie uzyskania decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej), a także o wyjaśnienie przyczyn opóźnień i możliwości etapowania inwestycji.
W oczekiwaniu na ZRID
Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik w swojej odpowiedzi poinformował, że postępowanie dotyczące decyzji ZRID zostało zawieszone decyzją Wojewody Mazowieckiego z dnia 17 września 2025 roku. Wcześniej urząd wojewódzki wzywał pełnomocnika Zarządu Województwa Mazowieckiego do uzupełnienia dokumentacji projektowej – między innymi w zakresie zgodności map, poprawności oznaczeń działek i uzupełnienia wymaganych decyzji administracyjnych.
W trakcie tych działań pojawiła się jednak nowa przeszkoda – uchylenie pozwolenia wodnoprawnego, które jest niezbędne do realizacji inwestycji. Decyzję w tej sprawie wydał 17 czerwca br. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Warszawie, po odwołaniach złożonych przez spółki Patio Deweloper i Patio. W konsekwencji pełnomocnik Zarządu Województwa wystąpił o zawieszenie całego postępowania ZRID do czasu ponownego rozstrzygnięcia sprawy.
Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich nie zgodził się z decyzją RZGW i złożył sprzeciw do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 4 września br. sąd uchylił zaskarżoną decyzję RZGW, a obecnie trwa oczekiwanie na ponowne rozstrzygnięcie postępowania. Po jego zakończeniu województwo planuje wznowienie procedury ZRID lub, w razie potrzeby, ponowne wystąpienie o wydanie pozwolenia wodnoprawnego.
W całości, nie w częściach
Marszałek Adam Struzik zaznaczył również, że Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich nie rozważa podziału inwestycji na części na etapie dokumentacji.
– Etapowanie może mieć miejsce w trakcie robót budowlanych, ponieważ takie możliwości daje Prawo Budowlane i „specustawa drogowa”. Natomiast podział na etapie przygotowania dokumentacji projektowej jest technicznie możliwy, ale w tym przypadku całkowicie niezasadny, bowiem wymagałby wycofania procedowanego wniosku o decyzję ZRID i złożenia dwóch nowych wniosków, oddzielnie dla każdego z odcinków – wyjaśnił Marszałek.
Jak podkreślono, droga wojewódzka nr 721 ma znaczenie ponadregionalne, dlatego celem władz Mazowsza jest dopilnowanie, by wszystkie formalności zostały zakończone jak najszybciej, a inwestycja mogła zostać zrealizowana bez dalszych opóźnień.
Przypomnijmy także, że Marszałek Województwa Mazowieckiego przekazał, że pomimo braku pełnej dokumentacji projektowej i decyzji ZRID, podjęto działania zmierzające do zabezpieczenia środków finansowych na realizację inwestycji. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie przygotowuje wniosek o wpisanie zadania do Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Mazowieckiego na lata 2026–2038, z planowanymi wydatkami w latach 2027–2029. Budżet i WPF mają zostać uchwalone podczas sesji Sejmiku Województwa Mazowieckiego zaplanowanej na 16 grudnia 2025 roku.

Napisz komentarz
Komentarze