Do 11 czerwca trwają ogłoszone przez piaseczyński magistrat konsultacje społeczne, dotyczące planów rozbudowy skrzyżowania ulic Wilanowskiej i Kameralnej w Józefosławiu, budowy ścieżki pieszo-rowerowej i stworzenia strefy Kiss nad Ride. Zmiany mają poprawić bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i uporządkować ruch drogowy przy miejscowej szkole.
O sprawie pisaliśmy tutaj: https://www.przegladpiaseczynski.pl/artykul/13793,przebudowa-skrzyzowania-i-strefa-k-r-w-jozefoslawiu-ruszyly-konsultacje
„Ruch jak na Marszałkowskiej”
Koncepcja zaproponowana przez urzędników jest kompromisem wypracowanym przez dwa lata rozmów, spotkań i negocjacji. We wszystkich uczestniczyła Komisja do spraw bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły. Nie wszyscy jednak uważają ją za optymalną. Przeciwny rozwiązaniom w takim kształcie jest Tomasz Mogiła, autor petycji sprzeciwiającej się planowanemu parkingowi Kiss & Ride, członek zarządu Stowarzyszenia Mieszkańców Osiedla „Park nad Strumykiem”. W chwili pisania artykułu petycję podpisało ponad 200 osób.
Zdaniem autora petycji planowana lokalizacja strefy Kiss & Ride będzie generowała kolizje z istniejącym ruchem, co zamiast poprawy bezpieczeństwa spowoduje utrudnienia ruchu, powstaną korki i sytuacje niebezpieczne. – Będziemy walczyć, by zmienić formę inwestycji. Ruch powinien być minimalny, a wygląda jak na ulicy Marszałkowskiej – mówi w rozmowie z nami pan Tomasz. Jak dodaje, wiele aut na ul. Kameralnej parkuje w sposób nielegalny.
Kameralna niszczona przez ogromny ruch
Ulica Kameralna powstała ponad 20 lat temu. Jest ulicą brukowaną, nie do końca przystosowaną do ogromnego ruchu, który obecnie na niej panuje. Do pobliskiej szkoły podstawowej uczęszcza ponad 2000 uczniów, samych nauczycieli jest niemal 200. – Droga jest w stanie krytycznym, zapadają się studzienki, są wgłębienia – wyjaśnia Tomasz Mogiła. Jako autor petycji zgadza się na powstanie ciągu pieszo-rowerowego, natomiast jest przeciwko wycince niemal pięćdziesięciu drzew, które jego zdaniem zniknęłyby podczas przebudowy. Drzewa bowiem znajdują się blisko ogrodzenia szkoły, które również musiałoby być na czas remontu rozebrane.
Czy projekt rozwiąże problem z parkowaniem?
Sprzeciwiający się koncepcji przebudowy uważają, że projekt nie służy poprawie bezpieczeństwa, lecz, jak uzasadniają w petycji, próbuje rozwiązać problemy z parkowaniem kosztem bezpieczeństwa i komfortu użytkowników ul. Kameralnej. – Sama strefa Kiss & Ride będzie kolidowała z wyjazdem z osiedla, gdzie 500 aut jeździ w obie strony codziennie – dodaje pan Tomasz. Dodaje, że strefa będzie dodatkowo utrudniała przejazd autobusem. Ma obawy, że auta i tak będą parkowały poza strefą.
Mniej drzew do wycięcia
Z obawami nie zgadza się Daniel Grądzki, członek Komisji ds. bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły, który przez dwa lata uczestniczył we wszystkich spotkaniach. Jego zdaniem żadne drzewo nie koliduje ze strefą Kiss & Ride. Zgadza się natomiast co do ścieżki pieszo-rowerowej. W tym wypadku wycinki drzew nie da się uniknąć. Wyliczył również, że usuniętych byłoby w sumie 28 drzew. O wycince nie było mowy przy poprzednich propozycjach, ale nie brano pod uwagę ciągu pieszo-rowerowego. Gdy ten pojawił się w koncepcji, wycinki nie da się uniknąć.

Czytajmy dokładnie projekt
Członek komisji chce, by ludzie dokładnie czytali projekt, a nie, jak to określa ślepo wierzyli w to, co jest napisane w petycji. Uważa, że dokument wprowadza mieszkańców i rodziców w błąd. Sam przyznaje, że priorytetem jest dla niego bezpieczeństwo dzieci a jednocześnie nigdy nie był za pozbyciem się drzew. – Jako komisja wielokrotnie zaznaczaliśmy, że jesteśmy przeciwko wycince drzew – mówi w rozmowie z Przeglądem pan Daniel.
Pamiętają o tragicznym wypadku
Obie strony są zgodne, że powinna powstać ścieżka pieszo-rowerowa. Również obie widzą potrzebę usprawnienia ruchu i ułatwień dla pieszych oraz rowerzystów – szczególnie dzieci i młodzież uczęszczającą do szkoły. Pamiętają również o tragedii w Józefosławiu sprzed dwóch lat, która wstrząsnęła całą okolicą. Wtedy 12-latka została potrącona ze skutkiem śmiertelnym przez jadący autobus na ulicy w pobliżu szkoły. Po tym zdarzeniu powstała komisja i zaczęły się konsultacje mające na celu poprawę bezpieczeństwa w zatłoczonym obecnie miejscu.
Napisz komentarz
Komentarze