Aktualnie autobusy linii 139, 710 i 742 łączą Konstancin-Jeziornę ze stacją metra Kabaty, będącą najważniejszym punktem komunikacyjnym z Warszawą. Proponowany buspas ma zagwarantować im priorytet na drogach, co ma skutkować krótszym czasem podróży i większą atrakcyjnością komunikacji miejskiej. Pomysł ma również chronić lokalne środowisko i funkcję uzdrowiskową gminy, zmniejszając hałas i zanieczyszczenia.
Plany te spotykają się jednak z pewnymi zastrzeżeniami. Wprowadzenie buspasa może powodować większe korki dla samochodów osobowych na dotychczasowych pasach ruchu. Mieszkańcy wyrażają obawy czy zysk na dojazdach autobusami nie pogorszy komfortu jazdy kierowców.
Buspas jako odpowiedź na korki
Magdalena Hyczko, radna Rady Miejskiej Konstancin-Jeziorna, zaznacza, że buspas to potencjalne rozwiązanie problemów z opóźnieniami autobusów i korkami na trasie do Warszawy. Priorytet dla autobusów powinien pomóc skrócić czas przejazdu i sprawić, że więcej osób zdecyduje się na komunikację publiczną zamiast samochodów. To z kolei ma wpływ na ograniczenie ruchu i ochronę środowiska.
Jednak jak podkreślają niektórzy mieszkańcy, trudno będzie wytyczyć buspas w Konstancinie ze względu na ograniczoną przestrzeń na drogach. Wskazują również na ważność rozwoju alternatywnych form transportu, takich jak tramwaj czy kolejka, co zdaniem wielu byłoby lepszym rozwiązaniem.
Mieszkańcy sceptyczni
Opinie mieszkańców są podzielone. Niektórzy widzą sens i korzyści w buspasach, inni sceptycznie oceniają ten pomysł i obawiają się większych korków oraz utrudnień dla kierowców. Brakuje zgody co do tego, czy obecna komunikacja miejska jest wystarczająco rozwinięta, czy też trzeba najpierw zwiększyć częstotliwość kursów.
– Autobusy łapią opóźnienia głównie na terenie Konstancina-Jeziorny, a tu miejsca na buspasy nie ma. A zwężenie Drewny do 1 pasa spowoduje, że korek będzie za Słomczyn, więc autobus zanim dojedzie do buspasa to utknie na dobre. Może już lepiej zacząć rozmawiać o przedłużeniu linii tramwajowej na Mirków (do Arche), na początek chociażby 1 torowej z mijankami na przystankach – skomentowała jedna z mieszkanek pod wpisem radnej Hyczko.
Inne głosy nawołują do rozwoju infrastruktury drogowej i kolejnictwa oraz podnoszą, że obecna liczba kursów jest niewystarczająca i to na nią powinny być przeznaczone największe nakłady.
Napisz komentarz
Komentarze