Reklama

Nowa DK79 coraz bliżej? Jest decyzja w sprawie wariantu trasy

Mieszkańcy Piaseczna i Góry Kalwarii czekają na to od dekad. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała preferowany wariant przebudowy DK79. Rozpoczął się nowy etap inwestycji – przygotowania do decyzji środowiskowej.
Nowa DK79 coraz bliżej? Jest decyzja w sprawie wariantu trasy

Autor: Dawid Grzelczak

oRuszył kolejny etap modernizacji jednej z najważniejszych tras w regionie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy DK79 pomiędzy Piasecznem a Górą Kalwarią. Nowa, 13,5-kilometrowa trasa ma odciążyć ruch i poprawić bezpieczeństwo.

Droga szybkiego ruchu

Generalna Dyrekcja zdecydowała się na wariant oznaczony symbolem „Wd”. Jak podkreślają urzędnicy, wybrany przebieg został opracowany na podstawie wielokryterialnej analizy z uwzględnieniem różnych aspektów.

– Zweryfikowana została dokumentacja projektowa, w tym również analiza wielokryterialna. W oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne został wskazany najkorzystniejszy wariant rozbudowy Krajowej 79, oznaczonej jako wariant Wd. We wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej skierowanym do RDOŚ w Warszawie wskazaliśmy go jako preferowany – informuje rzeczniczka GDDKiA Małgorzata Tarnowska.

W ramach inwestycji powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Droga zyska status trasy głównej ruchu przyspieszonego (GP), potocznie zwanej drogą szybkiego ruchu, co znacząco usprawni przejazd w kierunku Warszawy i Góry Kalwarii. Przewidziane są dwa węzły drogowe – w Piasecznie (skrzyżowanie z ul. Okulickiego) oraz w Baniosze (z ul. Wesołą/Graniczną), a także liczne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

Ścieżki rowerowe, chodniki, kładki 

Nowa droga nie będzie służyć wyłącznie kierowcom. Inwestycja zakłada budowę kompleksowej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów – powstaną ścieżki rowerowe, chodniki, kładki oraz ciągi pieszo-rowerowe. Dzięki zatokom autobusowym poprawi się również komunikacja zbiorowa. Przebudowane zostaną także drogi dojazdowe i lokalne skrzyżowania, a wzdłuż trasy pojawią się urządzenia ochrony środowiska. 

Trasa przebiegnie przez takie miejscowości jak Piaseczno, Żabieniec, Pilawę i Baniochę. Zachowane zostaną ważne połączenia lokalne m.in. z ulicami Chyliczkowską, Żeromskiego, Księcia Janusza, Klonową oraz Lipową i Przemysłową.

Fot. Dawid Grzelczak

Mieszkańcy niedowierzają

Mieszkańcy regionu od dawna darzą inwestycję sceptycyzmem, co wyraźnie widać w mediach społecznościowych. Pojawia się wiele głosów, że obietnice modernizacji tej trasy są powtarzane od dekad, lecz rzeczywistego postępu brak.

– „Ehhh… W 1999 r. kupiliśmy dom w Zalesiu Górnym, bo już za chwileczkę, już za momencik, będzie przebudowa drogi DK79, będzie się dobrze z Warszawy jeździć... Mamy 2025 rok – komentuje w mediach społecznościowych pani Katarzyna.

Podobne reakcje nie dziwią, zważywszy na długość planowania przedsięwzięcia. Wspomnienia o pierwszych zapowiedziach remontu tej trasy sięgają nawet lat 80.

– W 1987 jeździłem PKS em do szkoły drogą 79 już wtedy były rozmowy o przebudowie tej drogi. Może moje wnuki będą miały to szczęście przejazdu słynną 79 – przywołuje z nostalgią pan Andrzej.

Poseł na Sejm RP Piotr Kandyba przypomina, że przebudowa DK79 i DK50 to kluczowe działania wpisujące się w rozwój infrastrukturalny południowego Mazowsza.

– Mam nadzieję, że ostateczne rozwiązanie będzie najmniej kontrowersyjne. Jestem z Generalną Dyrekcją w ciągłym kontakcie. Droga 79 i 50 będą najważniejszymi inwestycjami w naszym rejonie – deklaruje poseł Kandyba.

O tym, czy obietnice tym razem doczekają się realizacji, przekonamy się w ciągu najbliższych miesięcy. Jeżeli decyzja środowiskowa zostanie wydana zgodnie z planem, kolejnym etapem będzie przygotowanie projektu budowlanego i rozpoczęcie wykupu gruntów. Dla mieszkańców oznacza to jedno – po latach stagnacji inwestycja może wreszcie wejść w fazę realizacyjną.

Czy jednak tym razem naprawdę „się uda”? Czas pokaże. Jak podsumował inny internauta – „Uwierzę, jak zaczną się prace drogowe...”.

Fot. Anna Żuber
Fot. Dawid Grzelczak

Czytaj też:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Mario 25.07.2025 16:01
Wszyscy tylko pisą o drodze której mieszkańcy nie chcą,a nikt nie pisze o mieszkańcach którzy mają stracić mieszkania domy lub działki, w 2024 miały być przewidywane wyceny dla tych mieszkanców,mamy 25rok i nic ludzie nie robią remontów bo nie chcą kasy pakować i tracić bo mieli w 2026r się wyprowadzić,a wezły np w baniosze to pomsta do nieba same utrudnienia dla ludzi.w baniosze kilka lat temu wybudowali skrzyżowanie przy Orlenie za duże miliony i kilka lat później mają je zmienić na wezeł to są same wałki i wciskanie kasy komuś tylko komu?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
weniwidiwiczi 24.07.2025 15:28
Lepiej już chyba byłoby tę kasę wydać na obwodnicę Konstancina od G-K do POW. Z punktu widzenia ruchu innego niż lokalny ta inwestycja nie ma sensu. Te wszystkie skrzyżowania i przejścia, które wszystkie będą ze światłami(podobno?), sparaliżują całkowicie tę trasę.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
Jerzy 24.07.2025 11:42
Warto dodać głos mieszkańców do artykułu. My jesteśmy przeciwni temu, co planują urzędnicy. Chcemy bezpiecznej, wygodnej bezkolizyjnej drogi - takiej samej jak obwodnica Góry Kalwarii. Bezkolizyjnej od S7 w Lesznowoli do Tomic. A dostajemy od polityków drogę niebezpieczną i zakorkowaną - czyli skrzyżowania że światłami zamiast węzłów. Zmarnują setki milionów złotych na bubla - za to z jedyną estakadą prowadzącą na... buspas.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
Janek 24.07.2025 13:14
Na węzły trzeba duuużo więcej miejsca co w konsekwencji prowadzi do konieczności przejmowania zabudowanych działek i wyburzeń. Jeżeli przekonałby Pan mieszańców by się wyprowadzili i oddali swoje działki to byłoby to możliwe.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
mab 24.07.2025 11:40
też nie jestem w stanie uwierzyć, że będą dwa pasy ruchu i ścieżka rowerowa i kładki, może jeszcze metro? brzmi niewiarygodnie patrząc na obecny stan, no ale dobra, trzymam kciuki i będę śledzić, bo to by była gigantyczna zmiana

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK