Reklama

DW721. Dwie równoległe inwestycje. Mieszkańcy Piaseczna i Konstancina utknęli w korkach

Na terenie gminy Konstancin-Jeziorna trwają intensywne prace związane z przebudową drogi wojewódzkiej nr 721. Równocześnie prowadzone są prace na ulicy Starochylickiej, która miała być głównym objazdem dla kierowców omijających rozkopaną trasę.
DW721. Dwie równoległe inwestycje. Mieszkańcy Piaseczna i Konstancina utknęli w korkach
Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 721 pomiędzy Piasecznem a Konstancinem-Jeziorną – inwestycja uznawana za jedną z największych w regionie. Równolegle prowadzone są prace na ulicy Starochylickiej, która miała być głównym objazdem dla kierowców omijających rozkopaną trasę.

Autor: Monika Komisarczyk

Od ponad roku mieszkańcy powiatu piaseczyńskiego zmagają się z poważnymi utrudnieniami drogowymi. Głównym powodem jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 721 pomiędzy Piasecznem a Konstancinem-Jeziorną – inwestycja uznawana za jedną z największych w regionie. Sytuację dodatkowo komplikują prowadzone równolegle prace na ulicy Starochylickiej, która miała być głównym objazdem dla kierowców omijających rozkopaną trasę. Efekt? Codzienne korki, nerwy i ruch wahadłowy.

DW721: rozkopana droga i jednokierunkowy ruch

Rozbudowa DW721 rozpoczęła się wiosną 2024 roku. Już od początku prac wprowadzono ruch jednokierunkowy – przejazd możliwy jest tylko z Piaseczna do Konstancina-Jeziorny. Kierowcy jadący w przeciwnym kierunku muszą korzystać z objazdu przez ulice Chylicką, Długą, Starochylicką i Chyliczkowską aż do DK79. Z objazdu korzystają również kierowcy jadący w dozwolonym kierunku, chcąc uniknąć rozkopanych odcinków, błota i kałuż.

Starochylicka: objazd z wahadłem

Tymczasem właśnie na ulicy Starochylickiej – kluczowym odcinku objazdu – prowadzona jest budowa ciągu pieszo-rowerowego na odcinku od ulicy Zielonej w Piasecznie do skrzyżowanie z ulicą Dworską w Konstancinie-Jeziornie. Od marca 2025 roku obowiązuje tam czasowy ruch wahadłowy, który jeszcze bardziej wydłuża i tak już uciążliwą trasę. Choć inwestycja nie jest nowa - przebudowa drogi powiatowej 2814W trwa od 2023 roku - brak koordynacji z przebudową DW721 wywołuje niezadowolenie mieszkańców. Obecnie prace prowadzone są na odcinku objazdu wyznaczonego dla ruchu omijającego remontowaną trasę wojewódzką. Budowa ścieżki rowerowej ma potrwać do połowy lipca. Urzędnicy zapewniają, że prace realizowane są etapami i że podejmowane są działania mające na celu minimalizowanie uciążliwości.

Na ulicy Starochylickiej – kluczowym odcinku objazdu – prowadzona jest budowa ciągu pieszo-rowerowego na odcinku od ulicy Zielonej w Piasecznie do skrzyżowanie z ulicą Dworską w Konstancinie-Jeziornie. / fot. Monika Komisarczyk

Zobacz galerię zdjęć 

Co już wykonano na DW721?

Inwestycja realizowana przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich obejmuje odnowę jezdni, modernizację zatok autobusowych oraz przebudowę infrastruktury podziemnej. 

Jak informuje nas rzeczniczka MZDW, Monika Burdon, od początku roku wykonano szereg kluczowych prac drogowych:

– Od początku roku zostały wykonane roboty związane z ułożeniem krawężnika oraz wykonaniem konstrukcji drogi do warstwy wiążącej na odcinkach: od ronda na ul. Przesmyckiego do ul. Moniuszki oraz od ul. Dworskiej do ul. Śniadeckich. Wykonano również zatoki autobusowe przy ul. Przesmyckiego w 4 lokalizacjach.

Trwają również intensywne prace brukarskie oraz roboty związane z przebudową i budową sieci podziemnych – te ostatnie są szczególnie trudne, ze względu na brak aktualnych map infrastruktury technicznej.

A jak to wygląda z perspektywy mieszkańców?

Ulica Okulickiego jest przejezdna – nowa nawierzchnia została ukończona. Na Przesmyckiego, choć częściowo droga jest gotowa, nadal obowiązuje ruch wyłącznie w kierunku Konstancina-Jeziorny. Mimo to zdarzają się przypadki, że kierowcy ignorują oznakowanie i poruszają się w obu kierunkach. Ulica Wschodnia pozostaje w dużej mierze rozkopana. Ruch odbywa się tam tylko jednokierunkowo. Kolejny odcinek trasy – ulica Pułaskiego – jest w większości ukończony, a przejazd możliwy jest w obu kierunkach. Z kolei Piaseczyńska, będąca ostatnim fragmentem prowadzącym do Konstancina, wciąż jest w znacznej części w przebudowie. Ruch na niej dozwolony jest wyłącznie w jednym kierunku – w stronę Konstancina-Jeziorny.

Piaseczyńska, będąca ostatnim fragmentem prowadzącym do Konstancina, wciąż jest w znacznej części w przebudowie. / fot. Monika Komisarczyk

Co dalej? Plany na najbliższe miesiące

Z informacji przekazanej naszej redakcji przez rzeczniczkę MZDW, Monikę Burdon, wynika, że w najbliższych miesiącach przewidziano kolejne etapy prac, m.in.: kontynuację układania krawężników, wykonanie konstrukcji drogi do warstwy wiążącej na odcinkach: od ul. Moniuszki do ul. Dworskiej oraz od ul. Chylickiej do ul. Skolimowskiej, dalsze roboty instalacyjne i brukarskie.

Problemy w terenie: brak map, spory o działki

Realizacja inwestycji nie obywa się bez przeszkód. Wykonawcy często napotykają niezinwentaryzowane sieci podziemne, które nie figurują na mapach, co wymusza natychmiastowe reagowanie i zmianę harmonogramu prac. Dodatkowe trudności wynikają także z konieczności uzyskiwania dostępu do prywatnych nieruchomości. Część właścicieli odmawia udostępnienia działek.

– Niektórzy mieszkańcy odmawiają wydania nieruchomości, co powoduje konieczność uruchamiania procedur administracyjnych związanych z egzekucją takich nieruchomości – podkreśla Monika Burdon.

Kierowcy łamią przepisy

Mimo obowiązującej tymczasowej organizacji ruchu, zakładającej ruch jednokierunkowy – co wiąże się z koniecznością dojazdu do posesji drogą objazdową – wielu kierowców ignoruje oznakowanie i porusza się „pod prąd”. Takie zachowania prowadzą do zatorów i kolizji z ekipami budowlanymi. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich wprowadził dodatkowe oznakowanie, co – jak zapewnia rzeczniczka MZDW – przyczyniło się do ograniczenia tego typu incydentów. Mieszkańcy muszą jednak nadal liczyć się z czasowymi utrudnieniami w dostępie do swoich posesji.

– Z uwagi na konieczność wykonania zjazdów, mieszkańcy mogą mieć tymczasowo utrudniony dostęp do swoich nieruchomości – informuje MZDW.

Mieszkańcy muszą jednak nadal liczyć się z czasowymi utrudnieniami w dostępie do swoich posesji. / fot. Monika Komisarczyk

Bez opóźnień, ale z wyzwaniami

Pomimo napotkanych trudności inwestycja realizowana jest zgodnie z harmonogramem. Jak zapewnia rzeczniczka MZDW:

– Na obecną chwilę nie przewidujemy żadnych opóźnień. Trzeba jednak pamiętać, że projekt ten jest wyjątkowo wymagający – prace prowadzone są pod ruchem, sieci podziemne są przebudowywane na ogromną skalę, a część infrastruktury – w tym ścieżki rowerowe – wymaga pozyskania terenów prywatnych.

Zobacz galerię zdjęć 

Kiedy koniec?

Zakończenie robót na DW721 planowane jest na listopad 2026 roku, a oficjalne oddanie trasy do użytku ma nastąpić na początku 2027 roku. Wartość inwestycji to ponad 84 miliony złotych. Pełny przejazd w obu kierunkach ma być przywrócony do końca 2025 roku.

Na razie mieszkańcom pozostaje uzbroić się w cierpliwość – i liczyć na to, że ogromna inwestycja przełoży się w przyszłości na realną poprawę komfortu podróżowania w regionie.

Pomimo napotkanych trudności inwestycja realizowana jest zgodnie z harmonogramem / fot. Monika Komisarczyk

Zobacz galerię zdjęć 

Czytaj także:
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

mnse 27.05.2025 09:43
Ja rozumiem że wszystkie te remonty i przebudowy są potrzebne - ale zgodnie z tym co podało TVN24 osoby odpowiadające za koordynację remontów nie konsultowały ze sobą obu inwestycji. Efekt jest wiec taki jak wszyscy widzą, na głównym objeździe na który kierowany jest cały ruch z komunikacją miejską włącznie, ktoś wprowadził ruch wahadłowy. To jest już któryś raz kiedy włodarze Piaseczna błyszczą intelektem tak że sławni są na pół polski.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
weniwidiwiczi 26.05.2025 12:06
Odcinek od Śniadeckich do Dworskiej, mimo że ukończony wciąż formalnie zamknięty w stronę Piaseczna. To kilkaset metrów przez które cały ruch musi iść Kołobrzeską-Chylicką-Długą. Nie rozumiem tej decyzji.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
maurer 26.05.2025 11:46
Człowiek aż łapie się za głowę, jak słyszy takie historie. Też nie rozumiem do końca organizacji ruchu w związku z remontem. Popieram sam pomysł i ścieżki rowerowej, i przebudowy drogi wojewódzkiej, ale niech to ma ręce i nogi. Organizacja ruchu tak leży, że Lidl i małe centrum handlowe obok zostały odcięte od klientów dosłownie - długo nie było można dojechać samochodem i pozostawało tylko zostawienie samochodu przy ogródkach działkowych i na piechotę przejść przez Jeziorkę, żeby zrobić zakupy. Z tego co mi wiadomo Kik, który znajdował się w centrum handlowym zbankrutował właśnie przez brak dostępności dla klientów. Szkoda

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK