Rusza remont peronu

125

W niedzielę ruszyły prace remontowe na stacji Piaseczno. Będą nowe wiaty, oświetlenie, tablice informacyjne, megafony oraz ławki. Doczekamy się w końcu wind, w które zostanie wyposażona nowa kładka – zbudowana w miejscu starej. Przede wszystkim jednak powstanie nowy peron, a nawet dwa.

W poprzednim numerze informowaliśmy o zamknięciu kładki oraz wiaduktu na Alei Kalin, co nastąpiło przedwczoraj. To, poza wyłączeniem jednego toru w grudniu, nie koniec utrudnień związanych z remontem linii kolejowej Warszawa – Radom na odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek. W niedzielę ruszyły bowiem prace związane z remontem stacji Piaseczno.

Remont

Stary peron znajdujący się między torami zostanie zastąpiony dwoma, położonymi na zewnętrznych stronach torów. Będą one wyższe od obecnego oraz dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla nich oraz osób starszych czy matek z dziećmi dobrą informacją jest, że nowa kładka zostanie wyposażona w windy, co swoją drogą jest standardem w dzisiejszych czasach.
Ze względu na budowę nowej kładki pasażerowie mogą dostać się na peron jedynie od strony wiaduktu na ulicy Sienkiewicza.
Na nowych peronach powstaną wiaty, oświetlenie, tablice informacyjne, megafony oraz ławki.
Przebudowa stacji zakończyć się ma w II kwartale 2017. W trakcie remontu stacja będzie czynna, a prace mają odbywać się etapami.
Remont, w którego skład ma wchodzić także wymiana torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym, ma kosztować Polskie Linie Kolejowe 55 milionów złotych.
Jak pisaliśmy dwa tygodnie temu, w połowie marca z powodu przebudowy zostanie wyłączony jeden tor na odcinku Piaseczno – Czachówek. W tym samym czasie rozpocznie się również przebudowa przystanku Zalesie Górne.

Nowy rozkład

Największym utrudnieniem dla pasażerów jest nowy rozkład, obowiązujący od poniedziałku. W porannych godzinach szczytu do Warszawy odjeżdża jeden pociąg na godzinę, a Radomiak – przyspieszony pociąg Kolei Mazowieckich, omija wszystkie stacje między Radomiem a Warszawą Zachodnią, ponieważ skierowany został na Centralną Magistralę Kolejową.
Z powodu remontu linii Góra Kalwaria – Czachówek wprowadzona została zastępcza komunikacja autobusowa.

Po chudych latach…

W czasie remontu linii nr 8 wszyscy spodziewaliśmy się utrudnień, jednak skala tego zjawiska zaskoczyła chyba wszystkich. Likwidowanie pociągów, ogromne opóźnienia, przewracające się drzewa lub słupy oraz częste awarie prądu powodują, że podróż pociągiem do Warszawy i z Warszawy z kiepskiego filmu przerodziła się w horror. Wielu pasażerów przesiadło się do samochodów lub autobusów, choć pierwsze jest dużo droższe, a drugie pochłaniające więcej czasu. Na pewno jednak w odróżnieniu od podróży pociągiem bardziej przewidywalne.

…happy end
Horror ten ma być na szczęście historią z happy endem. Efektem całej inwestycji wartej 460 milionów złotych ma być płynny i bezpieczny przejazd pociągów z prędkością do 160 km/h. Za dwa lata (bo tyle ma to wszystko potrwać) będziemy więc podróżować szybciej, wygodniej i bezpieczniej.
Istotne jest także, że podróż do Warszawy i z Warszawy będzie w końcu przyjazna również osób niepełnosprawnych, bo do tej pory przez brak możliwości dostania się na peron w Piasecznie dla osób na wózkach inwalidzkich była (i na razie jest) po prostu niemożliwa.