Kolej dla wojska i przemysłu

52

Koleje polowe były szeroko wykorzystywane w działaniach militarnych podczas I wojny światowej. Później w przemyśle i rolnictwie. Temu tematowi poświęcona była konferencja, która odbyła się piątek na piaseczyńskiej stacji kolejki wąskotorowej.

Powstanie i rozwój kolei polowej wiąże się z wynalazkiem francuskiego inżyniera Paula Decauville’a – torem patentowym. Były to zespolone moduły torów i podkładów, które można było równie szybko rozkładać, jak i demontować i przenosić w inne miejsce. Armie niemieckie, rosyjskie i austriackie wykorzystywały je intensywnie w okresie I wojny światowej. Zapewniały ciągłość dostaw zaopatrzenia dla walczących oddziałów. Służyły też do przewozu żołnierzy.

Po wojnie były wykorzystywane w przemyśle, przetwórstwie i rolnictwie. Transportowano nimi buraki do cukrowni, torf czy glinę do wyrobu cegieł. W okolicach Piaseczna było kilkanaście cegielni, połączonych siecią kolei wąskotorowej. Właśnie o tym opowiadał podczas swojej prezentacji Michał Duraj, wiceprezes Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej. W trakcie zwiedzania stacji pokazał uczestnikom konferencji fragment zabytkowego toru patentowego, znajdujący się na jej terenie.

– Mamy też współczesny, przez nas wymyślony tor patentowy – wyjaśnia Michał Duraj. – Ma 39 metrów i możemy rozłożyć go praktycznie w dowolnym miejscu. Zrobiliśmy to ostatnio na piaseczyńskim rynku.

Piaseczyńska konferencja na temat wykorzystania kolei polowych w czasie wojny i pokoju była pierwszą z cyklu zaplanowanego przez jej organizatora, czyli Stację Muzeum z Warszawy. – Zwracamy się z prośbą do wszystkich, którzy mają jakiekolwiek zdjęcia oraz inne materiały na temat kolei polowych – apeluje Sławomir Majcher, kierownik Działu Ekspozycji i Wystaw Czasowych w Stacji Muzeum. – Przygotowujemy publikację na ten temat i szukamy wszelkich archiwaliów związanych z tym zagadnieniem.