„Esełka” w 2025 roku?

571

Remont linii kolejowej Skierniewice – Łuków ma zakończyć się w 2025 r. Przebudowa obejmie perony na stacjach i przystankach, ponieważ w planach jest uruchomienie przewozów pasażerskich.

O pomyśle PKP PLK pisaliśmy w czerwcu ubiegłego roku. Wówczas starostwo umieściło na swojej stronie ankietę, w której pytała mieszkańców, czy są zainteresowani uruchomieniem przewozów pasażerskich na linii nr 12.

Linia kolejowa nr 12, zwana „esełką” od skrótu S-Ł (Skierniewice – Łuków) to dwutorowa, zelektryfikowana Towarowa Obwodnica Warszawy.

Przewozy pasażerskie funkcjonowały na tej linii od początku jej istnienia, czyli od lat 50. Pociągi jadące przez Tarczyn i Prażmów, jechały dalej do Góry Kalwarii i Pilawy. Według rozkładów z tamtego okresu pociągi były skomunikowane z tymi z linii nr 8 (Warszawa – Radom) w Czachówku. Przewozy pasażerskie między Pilawą a Skierniewicami zawieszono w 2001 r.

PLK szykuje się obecnie do remontu „esełki”, również do zbudowania drugiego toru w Górze Kalwarii i przerzucenia go przez Wisłę.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są obecnie na etapie wyłaniania wykonawcy, który opracuje dokumentację projektową dla modernizacji linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków C-E20. Zgodnie z harmonogramem prace przygotowawcze zostaną przeprowadzone w latach 2019-2022. Planowany termin realizacji inwestycji to lata 2022-2025 – informuje nas Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK S.A. – Wykonanie robót budowlanych we wskazanym terminie jest uzależnione od uzyskania źródeł finansowania.

Modernizacja trasy będzie realizowana niezależnie od prac na linii średnicowej w Warszawie, przy jednoczesnym zachowaniu przejezdności linii nr 12.

PLK konsultowała inwestycję z Urzędami Marszałkowskimi trzech województw: lubelskiego, łódzkiego i mazowieckiego. To te urzędy organizują transport zbiorowy na podległym im terenie oraz zlecają przewozy spółkom kolejowym.

– Władze województwa mazowieckiego, w porozumieniu lokalnymi samorządami, wyraziły chęć uruchomienia przewozów pasażerskich w relacjach Skierniewice – Mszczonów – Warszawa oraz Warszawa – Góra Kalwaria/Pilawa – informuje nas Karol Jakubowski. – W związku z tym przebudowa obejmie perony na 13 istniejących stacjach i przystankach osobowych, tj. Długokąty, Puszcza Mariańska, Grabce, Mszczonów, Grzegorzewice, Jeżewice, Tarczyn, Gąski, Prażmów, Czachówek Wschodni, Góra Kalwaria, Warszówka i Osieck. Podróżni zyskają komfortowe warunki podróży – perony będę wyższe, wyposażone w nowe ławki, wiaty, informację pasażerską oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Efektem prac między Skierniewicami a Łukowem będzie możliwość jazdy pociągów z prędkością 120 km/h po dwóch torach na całej długości linii. Dzisiaj jest to od 40 km/h do 100 km/h, z przeważającymi prędkościami poniżej 70 km/h.

– Inwestycja przyniesie sprawne przejazdy i wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości i wąskie gardła. Cała trasa zostanie wyposażona w nowoczesny system sterowania pociągami ETCS poziomu drugiego – mówi nam Karol Jakubowski. – Po modernizacji wzrośnie przepustowość, dzięki czemu z linii skorzysta więcej pociągów.

W jaki sposób mieszkańcy Tarczyna i Prażmowa będą dostawać się koleją do Warszawy?

– Plany dotyczące planowanych połączeń pasażerskich układają każdorazowo przewoźnicy. W Czachówku istnieje możliwość uruchomienia bezpośrednich pociągów zarówno w kierunku Warszawy i Radomia, jak też ich skomunikowania – odpowiada rzecznik PLK.