A może by tak… tunel

128

Schowanie drogi krajowej 79 w tunelu jako najlepsze rozwiązanie dla miasta proponuje radny Robert Widz.

Pomysł pojawił się niedawno na stronie internetowej www.odkorkujpiaseczno.pl. Pierwszy raz radny gminy wspominał o nim już w styczniu, teraz pojawiły się konkretne wizualizacje dwóch wersji: starej koncepcji GDDKiA z estakadami przy głównych skrzyżowaniach DK79 z drogami lokalnymi, oraz wpuszczenia „krajówki” w tunel. Autor apeluje o podjęcie dyskusji na ten temat z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która planuje jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na opracowanie koncepcji przebudowy DK79 na odcinku od ul. Energetycznej w Piasecznie do Góry Kalwarii. Poprzedni projekt z 2010 r. zakładał puszczenie dwupasmowej obwodnicy estakadami przy skrzyżowaniach z ulicami Okulickiego, Chyliczkowskiej i 17 Stycznia (obecnie Księcia Janusza I Starego).

– Estakady wraz z ekranami akustycznymi podzielą miasto na dwie części – zauważa Robert Widz. Dyskusja na ten temat trwa wśród grupy radnych i burmistrzów od jakiegoś czasu. Związane jest to przede wszystkim z pozyskaniem przez gminę terenem tzw. „porzeczek” przy ulicy Chyliczkowskiej, Na ogromnym terenie po wschodniej stronie miasta planowana jest bowiem budowa centrum sportu i już teraz należy uwzględnić kwestie skomunikowania tej inwestycji. Do tego dochodzi koncepcja budowy Traktu Nad Perełką, który w założeniach miałby być szlakiem spacerowo-rowerowym, który dotrze aż do planowanego obiektu, czyli musi przeciąć ulicę Armii Krajowej.

Pomysł z tunelem, który zaczynałby się na wysokości obecnej stacji paliw Shell, a kończył przynajmniej za ulicą Żeromskiego, pozwoliłby na zachowanie ruchu lokalnego na jednym poziomie. O korzyściach o charakterze środowiskowym i wizualnym nie wspominając.

Zdaniem Widza gmina powinna się zaangażować w korzystne dla mieszkańców rozwiązanie.

– Nie bójmy się nie tylko rozważać takiej „kosmicznej” propozycji, ale również ponieść koszty rozwiązania, które będzie dla nas i dla kolejnych pokoleń determinowało jakość życia i rozwój gminy. Jak droga DK79 powstanie, wtedy na refleksję będzie za późno. Nad tym, czy będzie tunel czy wykop, niech się zastanawiają drogowcy. Politycy natomiast będą się zastanawiać, skąd wziąć pieniądze na takie rozwiązanie – mówi.

Co na to zarządca drogi?

– GDDKiA zleci firmie projektowej analizę możliwości rozbudowy DK 79 od Piaseczna do obwodnicy Góry Kalwarii. Na szczegóły będzie trzeba poczekać, aż projektant przedstawi swoje propozycje – mówi rzecznik Małgorzata Tarnowska. – GDDKiA wskaże wariant preferowany we wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej, a następnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyda decyzję zatwierdzającą konkretny przebieg DK79. Za wcześnie jest na wskazywanie rozwiązań.