Zmiany na stacji PKP Nowa Iwiczna

242

W związku z modernizacją trasy kolejowej Warszawa – Radom poważne zmiany nastąpią także na stacji PKP Nowa Iwiczna (gmina Lesznowola).

Bezpieczeństwo priorytetem

Stacja PKP Nowa Iwiczna obsługuje obecnie setki pasażerów, którzy każdego dnia dojeżdżają do pracy do Warszawy. W związku ze stale powiększającą się liczbą pobliskich osiedli mieszkaniowych, znaczenie tej stacji na trasie kolejowej Warszawa – Radom bardzo wzrasta. Tymczasem pasażerowie skarżą się, iż obecna struktura stacji nie przystaje do potrzeb pasażerów. Do tego dochodzi problem z niezabezpieczonym przejazdem kolejowym, na którym zdarzają się wypadki z udziałem samochodów.
– Na przestrzeni ostatnich dwóch lat na przejeździe w Nowej Iwicznej doszło do pięciu takich zdarzeń. W żadnym z nich nikt nie zginął i nie został poważnie ranny. Przyczyna zawsze była taka sama – niezachowanie ostrożności przez kierujących pojazdami i wjechanie pod, a w dwóch przypadkach w bok prawidłowo jadącego pociąg. Przejazd kolejowy w Nowej Iwicznej jest prawidłowo oznakowany, a kierowcy mają na nim bardzo dobrą widoczność w każdą stronę – informuje Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Tymczasem wiele osób mieszkających w pobliżu oraz pasażerów pociągów uważa, że ten przejazd jest bardzo niebezpieczny.
– Do pracy dojeżdżam od wielu lat pociągiem, za każdym razem gdy pociąg tędy przejeżdża, zastanawiam się, czy tym razem nic się nie stanie – mówi nam pan Wojtek, pasażer PKP. Zauważa, że co prawda jest tu znak stop i krzyże św. Andrzeja, jednakże są one słabo widoczne, szczególnie teraz, gdy prowadzone są remonty torów obok stacji, a z boku postawiono jeszcze białą budkę, która bardzo utrudnia widoczność. Dziwi się że nie wprowadzono tu jeszcze szlabanów, obawia się, że kiedyś dojdzie do tragedii.
Na szczęście PKP także dostrzegło problem i stawia na bezpieczeństwo podróżnych:
– Przejazd w Nowej Iwicznej będzie docelowo przejazdem kat. A, a więc przejazdem z pełnymi rogatkami oraz sygnalizacją świetlną i dźwiękową obsługiwany przez dróżnika przejazdowego. Rogatki będą zamykały przejazd dla ruchu kołowego i pieszego. Uruchomienie rogatek na tym przejeździe jest planowane do końca tego roku – informuje Łukasz Kwasiborski.

Stacja przemówi ludzkim głosem

Kolejnym problemem podróżnych jest brak jakichkolwiek informacji o nadjeżdżających pociągach i co ważniejsze o opóźnieniach pociągów. Dochodzi zatem do częstych sytuacji, że pasażerowie stoją na peronie, czekając na pociąg, nie mając żadnej wiedzy, iż na trasie doszło do awarii i pociąg przyjedzie z opóźnieniem. Ten ewidentny mankament już niedługo przejdzie do historii.
– W ramach realizowanej umowy zostanie zbudowany system automatycznych, megafonowych zapowiedzi dla podróżnych. Komunikaty o ewentualnych opóźnieniach również będą się pojawiać – informuje Łukasz Kwasiborski.
W ramach realizowanych prac remontowych powstają nowe perony położone w nowym miejscu – po drugiej stronie ul. Krasickiego. W ostatnią niedzielę doszło do otwarcia peronu przy torze numer 2, a przy torze numer 1 otwarcie peronu planowane jest w pierwszej połowie 2017 roku.
– Na peronach będą zadaszone wiaty – na peronie w kierunku Warszawy trzy wiaty, na peronie w kierunku Piaseczna jedna wiata – informuje Łukasz Kwasiborski.