Zderzenie lokomotywy z volvo

428

100-tonowa lokomotywa wjechała na przejeździe kolejowym w osobowe volvo. To symulacja podczas konferencji PKP PLK SA na temat bezpieczeństwa na przejazdach i żółtej naklejki.

W czerwcu 2018 roku spółka PKP PLK SA oznakowała wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe specjalną żółtą naklejką. Dosłownie wszystkie. Nawet te leśne, gdzie pociągi co prawda jeżdżą, ale samochód przejeżdża raz na tydzień albo wcale. Na każdej takiej naklejce umieszczony został indywidualny numer identyfikacyjny (INI) przejazdu, składający się z 9 cyfr, z których pierwsze 3 stanowią nr linii kolejowej, a pozostałe 6 – kilometr linii kolejowej. Na naklejce znajdują się też numery telefonów do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych SA i nr tel. alarmowego 112. Na przejazdach z rogatkami znajdują się po wewnętrznej stronie rogatek, na ściance obudowy napędu. Na pozostałych przejazdach umiejscowiono je na tylnej powierzchni krzyża św. Andrzeja.

– Oznakowanie 14 tys. przejazdów żółtymi naklejkami z informacjami ratującymi życie przynosi efekty. 165 razy wstrzymany lub ograniczony był ruch pociągów po telefonie z podaniem numeru przejazdu , na którym było zagrożenie życia, możliwość tragedii, strat i problemów komunikacyjnych – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK SA.

Żółta naklejka służy bowiem do zgłoszenia wypadku, awarii czy uszkodzonego znaku. Jeżeli samochód zepsuje się na przejeździe, a operator zostanie o tym poinformowany, wstrzyma ruch pociągów w najbliższej okolicy.

– Przez rok, żółte naklejki na przejazdach i specjalne łącze między służbami PKP Polskich Linii Kolejowych SA a operatorami numeru 112 pozwoliły 165 razy na szybkie reakcje, zapewniające bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Oznakowanie przejazdów istotnie zwiększyło poziom bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Dodatkowe informacje pozwalają eliminować zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych – powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Od czerwca 2018 roku dzięki żółtej naklejce,  operatorzy numeru 112 odebrali ponad 800 zgłoszeń. Aż w 78 przypadkach wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej, co zapobiegło tragedii.

99% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych wynika z niewłaściwych decyzji kierowców, najczęściej jest to: ignorowanie znaku „Stop”, przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu, niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach.

W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. na przejazdach zginęło 20 osób, a 7 zostało ciężko rannych.

PKP PLK pokazało także jak działa bezpiecznik w rogatce. Jeżeli utkniemy pomiędzy rogatkami, należy w nie po prostu wjechać. Są one wyposażone w specjalny bezpiecznik, dzięki któremu szlaban „odpuszcza” jeżeli wjeżdżamy w niego od wewnątrz przejazdu.

Okazuje się, że wciąż wiele osób nie ma pojęcia o istnieniu żółtej naklejki. Z tego powodu PKP PLK zrobiło dużą konferencję prasową na przejeździe kolejowym, podczas której lokomotywa wjechała w samochód.

100-tonowa lokomotywa, jadąca jedynie 30 km/h, zmiażdżyła osobowe kombi, które w wyniku uderzenia zapaliło się, i przesunęła je o kilkaset metrów. To zrobiło wrażenie. Od razu nasuwa się wtedy myśl, co by się stało, gdyby to był pociąg towarowy, ważący 1000 ton i jadący 50 km/h albo zwykły pospieszny, jadący 100 km/h.

Należy więc pamiętać, że bezpieczeństwo na przejazdach zależy w zasadzie wyłącznie od nas.