Tunele pod torami

Powiat otrzyma od PKP PLK 6,5 mln zł na budowę tuneli pod przejazdami kolejowymi na Orężnej w Piasecznie i Krasickiego w Nowej Iwicznej.

 

Remont linii kolejowej nr 8 polegał między innymi na zwiększeniu dopuszczalnej prędkości szlakowej pociągów do 160 km/h. Zgodnie z przepisami, przejazdy kolejowe na takiej linii muszą być wyposażone w rogatki, które zamykają się na co najmniej 2 minuty przed nadjeżdżającym pociągiem. Jest to jednak linia o dużym natężeniu ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu. Pociągi mijają się, w związku z czym rogatki często zamykane są na o wiele dłużej. To powoduje ogromne korki na Krasickiego i tylko odrobinę mniejsze na Orężnej/Jana Pawła II. Nie zmniejszy się ani ilość pociągów ani liczba mieszkańców, jednak jakieś rozwiązanie znaleźć należy.

W lutym pisaliśmy, że PKP PLK ma program przejazdowy, który pozwala samorządowi na zaprojektowanie wiaduktu, a PLK na jego sfinansowanie. Trzeba jednak znaleźć mocne uzasadnienie dla takiej inwestycji, zwłaszcza że modernizacja w zasadzie się zakończyła.

Już w marcu okazało się, że budowa bezkolizyjnego przejazdu na Orężnej i Krasickiego nie jest wcale taka futurystyczna.

– Z inicjatywą wystąpiło PKP, które uruchomiło program likwidacji przejazdów kolejowych w ramach poprawy bezpieczeństwa. Powiat wytypował 2 przejazdy: na Krasickiego i Jana Pawła II – mówił nam w marcu Ksawery Gut, członek zarządu powiatu. – PKP wymaga opracowania koncepcji przed wybraniem przejazdów. Na najbliższej sesji zabezpieczymy środki na opracowanie tych koncepcji. Określą one szacunkowe koszty budowy oraz rozwiązania techniczne (czy będzie to wiadukt czy tunel). Jeśli zostaną wybrane, PKP sfinansuje konstrukcję obiektu, a powiat budowę jezdni.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA faktycznie przygotowują się do uruchomienia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”. Ideą projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę skrzyżowań bezkolizyjnych.

– Koncepcja budowy obiektu w Nowej Iwicznej została złożona do PLK. Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy projekt uzyskał akceptację zarządcy infrastruktury. Obecnie czekamy na potwierdzenie ze strony powiatu piaseczyńskiego udziału w realizacji zadania oraz współfinansowania – informuje nas Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK SA. – Realizacja projektu przez PLK polegałaby na współfinansowaniu budowy obiektu pod torami. Powiat musiałby wykonać część obiektu poza terenem kolejowym.

Według koncepcji powiatu, zarówno w Nowej Iwicznej jak i w Piasecznie powstaną tunele.

– Obie nasze koncepcje budowy tuneli pod torami kolejowymi zakwalifikowały się na listę podstawową do dofinansowania, którego łączna wartość wyniesie ponad 6,5 mln – informuje Ksawery Gut.

Decyzję w sprawie budowy podejmie rada powiatu, zapewne we wrześniu.