Przebudowa ruszy za 3 lata

74

PKP PLK podpisała umowę na opracowanie przebudowy linii kolejowej biegnącej m.in. przez Tarczyn, Prażmów i Górę Kalwarię. Opracowanie za 32 mln zł ma uwzględniać powrót ruchu pasażerskiego.

Pierwszy raz o pomyśle PKP PLK SA, zarządcy linii kolejowych w Polsce, pisaliśmy w czerwcu 2017 roku. Wówczas PLK zgłosiła się do starostwa informując o planie modernizacji linii kolejowej nr 12.

– Linia Skierniewice – Łuków o długości 160 km łączy obszar województwa łódzkiego, mazowieckiego i lubelskiego. Jest częścią jednego z głównych korytarzy transportowych ze wschodu na zachód (trasa C-E 20) oraz towarową obwodnicą Warszawskiego Węzła Kolejowego. Po modernizacji będzie mogła obsługiwać przewozy pasażerskie na odcinku Skierniewice – Pilawa – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Linia potocznie nazywana „esełką” (od skrótu S-Ł, czyli Skierniewice – Łuków) pilnie potrzebuje przebudowy. Wyeksploatowane i podmyte szyny, niestrzeżone przejazdy co kilkaset metrów, nawet na leśnych drogach, jeden tor w Górze Kalwarii – to wszystko powoduje poważne ograniczenia prędkości i małą przepustowość linii.

– Dokumentacja przewiduje modernizację linii Skierniewice – Łuków tak, aby umożliwić kursowanie pociągów towarowych o długości 750 metrów. Zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości i wąskie gardła. Wykonawca przygotuje ekspertyzę dotyczącą budowy drugiego toru na moście nad Wisłą w Górze Kalwarii. Przebudowa ponad 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 30 mostów umożliwi sprawny przejazd cięższych składów towarowych kursujących korytarzem wschód – zachód (trasa C-E 20) – informuje o szczegółach planowanej przebudowy Mirosław Siemieniec. – Zakładane jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego dzięki przebudowie 73 skrzyżowań kolejowo-drogowych. Sprawniejsze przejazdy zapewni budowa nowoczesnego systemu sterownia pociągami ERTMS/ETCS poziomu drugiego. Planowany jest wzrost przepustowości, czyli z linii skorzysta więcej pociągów.

Niejako przy okazji PKP chce powrotu pociągów pasażerskich, dlatego opracowanie ma uwzględniać również przebudowę istniejących do dzisiaj 13 stacji i przystanków. Na terenie powiatu piaseczyńskiego istnieją wciąż widoczne perony na przystankach w Jeżewicach (dokładniej w Suchostrudze), Gąskach, Nowym Prażmowie, a także duży, wyspowy peron w Tarczynie. W Czachówku Wschodnim i Górze Kalwarii perony są obecnie zadbane i używane, jednak także wymagają przebudowy do obecnych standardów.

– Pasażerowie zyskają komfortowe warunki podróży. Perony będę wyższe, wyposażone w nowe ławki, wiaty, informację pasażerską oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. – mówi Mirosław Siemieniec. – Trasa zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i towarowych. Obecnie na trasie składy towarowe jeżdżą odcinkowo z prędkością 50-60 km/h.

Wykonawca dokumentacji projektowej ma na to zadanie 3 lata. PKP PLK chce rozpocząć przebudowę w 2022 roku, żeby zakończyć ją w 2025 roku. Ta ogromna inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł (dla porównania remont linii od stacji Warszawa – Okęcie do Radomia, kosztować będzie ok. 1 miliarda zł).