Nowa Zachodnia w 2021

276

PKP PLK SA po zakończeniu remontu na linii nr 8, a później linii 447 (do Grodziska Mazowieckiego), rozpocznie przebudowę Warszawy Zachodniej, a po jej zakończeniu modernizację linii średnicowej. Oznacza to zmiany na lepsze, ale także utrudnienia na kolei do 2024 roku.
Nowa Zachodnia ma być multimodalnym węzłem komunikacyjnym, czyli węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje TAXI i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów.
Warszawa Zachodnia została trochę „uprzątnięta” chwilę przed EURO 2012. Za dwa lata czeka ją jednak prawdziwa rewolucja. Zostanie ona w końcu w pełni dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony, zadaszenia, poczekalnie oraz przejście podziemne zostaną zupełnie przebudowane.
Przebudowa ma potrwać od 2019 do 2021 r. Natomiast w latach 2020-2024 planowane są prace związane z modernizacją linii średnicowej. To duże wyzwanie dla PKP, ale utrudnienia w związku z nim mogą nas w dużym stopniu ominąć. Po przebudowie Zachodniej nasze pociągi będą omijać linię średnicową.
W listopadzie, w artykule „SKM nie tak prędko”, pisaliśmy o konieczności stworzenia bezkolizyjnego przejścia torowego z linii radomskiej na linię obwodową. Pociągi podmiejskie z Piaseczna mają być bowiem kierowane nie tak jak dzisiaj na tory najbliższe linii WKD i dalej na Warszawę Wschodnią przez Śródmieście, tylko na Warszawę Zachodnią peron 8 (dawniej Warszawę Wolę) i dalej do Dworca Gdańskiego. Dzisiaj byłoby to trudne z powodu dużej kolizyjności ze wszystkimi torami na linii średnicowej. Stworzenie bezkolizyjnego przejścia torowego ma nastąpić w ramach przebudowy Warszawy Zachodniej. PKP planuje także stworzenie nowego, przyjaznego dla pieszych, połączenia peronu 8 z pozostałą częścią stacji.
Opracowując Koncepcję Nowej Zachodniej zastosowano innowacyjne narzędzie do analiz ruchu pieszego w postaci mikrosymulacji ruchu pieszego.
Autorami koncepcji są Konsorcium „IDOM” w składzie IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo oraz IDOM Ingenieria y Consultoria, a także architekt Tomasz Głębowski i architekt Maja Kwiatek-Głębowska z pracowni architektonicznej „GLEBOWSKI STUDIO”.