Nieczynne windy i zamknięty przejazd. Co się dzieje na stacji w Czachówku?

0
672

W ramach remontu linii kolejowej Warszawa – Radom przebudowano stację Czachówek Południowy. Mieszkańcy mają jednak szereg zastrzeżeń do efektów modernizacji.

O problemie z dotarciem na perony stacji Czachówek Południowy poinformował nas radny Prażmowa Łukasz Żywek.

– Kilka lat temu w związku z modernizacją linii kolejowej Warszawa – Radom stacja została gruntownie przebudowana. Wybudowano nowe perony połączone przejściem podziemnym. W przejściu poza schodami umieszczono windy, które do dnia dzisiejszego nie zostały uruchomione Stworzono więc tymczasowe pochylnie umożliwiającą korzystanie ze stacji osobom niepełnosprawnym, rowerzystom oraz osobom z dziećmi w wózkach. Dwa tygodnie temu (w połowie czerwca br. – przyp. red.) pochylnie zostały rozebrane, a przejście z tej strony peronów zagrodzone. Nadal jednak nie działają windy w związku z tym dostęp do peronu ww. osób jest znacznie utrudniony – opisywał Żywek na początku lipca. Zwrócił także naszą uwagę na permanentnie zamknięty przejazd kolejowy między stacjami Czachówek Południowy i Czachówek Górny.

Windy działają. Ale nie działają

Kilka dni później udało się uzyskać odpowiedź spółki PKP PLK SA.

– Windy na stacji pasażerskiej Czachówek Południowy zostały ostatecznie odebrane eksploatacyjnie i uruchomione 25 maja 2021 roku. Niestety ze względu na długotrwały zastój urządzeń dźwigowych, spowodowany pojawiającą się wodą w podszybiach wind po ich wtórnym uruchomieniu do stałego użytkowania eksploatacyjnego, pojawił się problem zewnętrzny polegający na zanikach napięcia źródła zasilania urządzeń. Na dzień 1.07.2021 r. problem zasilania został rozwiązany i trzy z czterech urządzeń są sprawne. Niestety jedno urządzenie wymaga wymiany sterownika automatyki drzwi kabinowych. Naprawę zlecono firmie serwisującej, przewidywany termin napraw to 7.07.2021 r. – czytamy odpowiedzi na zapytanie radnego Żywka.

Zapytaliśmy więc, czy awarię udało się usunąć. 21 lipca Zakład Linii Kolejowych w Warszawie poinformował nas, że sterownik wymieniono 14 lipca i wszystkie windy działają bez zarzutu. Tymczasem odwiedziliśmy stację Czachówek Południowy 16 lipca, a więc dwa dni po rzekomej naprawie. Okazało się, że żadna z czterech wind znajdujących się w obrębie stacji nie działa. Na wszystkich wyświetla się jest komunikat o awarii.

Awaria? Nic nie wiemy

Nie otrzymaliśmy żadnego zgłoszenia w tej sprawie. W każdej windzie znajduje się naklejka z numerem telefonu, pod który należy zgłaszać usterki, ale nikt nie zgłosił do nas takiego problemu. Ponadto w terenie działają kontrolerzy, gdyby faktycznie pojawiła się awaria, na pewno byśmy już o tym wiedzieli – podkreślał w rozmowie z nami przedstawiciel PKP PLK, stanowczo zaprzeczając naszym doniesieniom, że windy nie działają.

Krótko po naszej rozmowie okazało się, że zgłoszenie jednak wpłynęło. – Potwierdziłem u naszego konserwatora, że faktycznie wystąpił problem. Doszło do usterki zasilania, po której windy trzeba zresetować. Jeszcze dziś wszystkie windy powinny być sprawne – przekazał nam w środę przedstawiciel spółki. Jednocześnie podkreślał, że reakcja ze strony serwisantów mogła nastąpić dopiero po pojawieniu się stosownego zgłoszenia. – Zachęcam, aby korzystać z numeru widocznego na naklejce serwisowej. Nie możemy reagować na usterki o których nie wiemy – apelują pracownicy Zakład Linii Kolejowych w Warszawie.

Przejazd zamknięty permanentnie?

Przedstawiciele spółki odnieśli się również do zapytania Łukasza Żywka o ciągle zamknięty przejazd kolejowy spinający ulice Kolejową i Dworcową. Trudno jednak uznać odpowiedź za wyczerpującą.

– Sekcja Eksploatacji Warszawa Zachód informuje, że przejazd kolejowo-drogowy kat. „A” w km 36.118 na linii 8 st. Czachówek Płd. został zamknięty z przyczyn proceduralnych – brzmi lakoniczny komunikat. O jakie przyczyny proceduralne chodzi? Na to pytanie nie udało nam się uzyskać jasnej odpowiedzi.

Wiele wskazuje jednak na to, że wyjaśnienie leży w obowiązujących przepisach. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, minimalna odległość między przejazdami kolejowo-drogowymi powinna wynosić 3 km. Tymczasem odległość między opisywanym przejazdem a kolejnym, znajdującym się w ciągu ul. Polnej, to zaledwie nieco ponad kilometr.

Czy zamknięcie przejazdu wynika właśnie z jego niezgodności z zapisami rozporządzenia? I jeśli tak się stało, jak doszło do tego, że remont linii kolejowej nr 8 przeprowadzono niezgodnie z obowiązującymi przepisami? Do sprawy powrócimy, gdy tylko uda nam się uzyskać odpowiedź na te pytania.

Czytaj również: Zabawne, ciekawe, wieloznaczne – nazwy ulic

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz
Podaj swoje imię