Dworzec Południowy czeka na rewolucję

Oceń ten artykuł
(1 głos)

Najważniejszy dla Piaseczna i Konstancina węzeł przesiadkowy zyska nową koncepcję, a nawet cztery. ZTM właśnie ogłosił przetarg.


Dworzec Południowy to nazwa węzła przesiadkowego w rejonie ulicy Wilanowskiej i Puławskiej, która funkcjonuje od II wojny światowej.
Węzeł z tradycjami
Powstał w tym miejscu pod koniec XIX wieku, jako stacja wąskotorowej kolejki grójeckiej o nazwie Szopy. W 1936 roku po drugiej stronie Puławskiej powstała pętla tramwajowa, a autobusowa w 1948 r. Dzisiejszy kształt pętli autobusowej, a wcześniej również trolejbusowej, pochodzi z lat 70. W 1995 roku otwarta została tutaj stacja metra Wilanowska. Dzisiaj istnieje także duży (choć o 9 rano często brakuje już miejsc) parking Parkuj i Jedź.
W latach 70. obiekt ten był niezwykle nowoczesny, obecnie jednak jest reliktem przeszłości, chociaż to stąd odjeżdżają autobusy nawet do Wiednia czy Pragi.
– Co w tej chwili oferuje Dworzec Południowy? Dużą, niewygodną pętlę autobusową z wąskimi peronami i małymi wiatami. Później trzeba dojść do stacji metra, przeciskając się pomiędzy straganami i handlarzami. Jeszcze gorzej jest zimą, gdy zalega śnieg i błoto – tak w 2015 roku opisywał węzeł Jakub Miernik z ZTM, pracujący nad „ucywilizowaniem” warszawskich węzłów przesiadkowych.
W marcu ubiegłego roku ZTM wraz z Politechniką Warszawską rozstrzygnął konkurs dla studentów na opracowanie koncepcji komunikacyjno-urbanistycznej dla tego węzła. Praca, która wygrała, jest jednak tylko pewną wizją.
W październiku ZTM ogłosił pierwszy przetarg na koncepcje Dworca, złożone oferty przekroczyły jednak ustalony budżet, czyli 700 tysięcy złotych. Obecnie trwa kolejny.
Co ma zawierać koncepcja?
– Przedmiotem przetargu jest wykonanie czterech wariantów koncepcji Dworca Południowego. Wykonawca przeprowadzi analizę funkcjonalną, prawną, ekonomiczną i wariantów inwestycyjnych dla każdej koncepcji. Zorganizuje też konsultacje społeczne – czytamy w komunikacie ZTM.
ZTM dopuszcza, aby wykonawca zaprojektował wyłącznie zbiorcze perony dla wsiadających i wysiadających. Wówczas powinien znaleźć się jeden przystanek dla wysiadających (o dług. 60 m oraz szerokości 6 metrów) oraz trzy dla wsiadających (o dług. 40 m i szerokości 6 m). Pojemność strefy postojów ma wzrosnąć o 20%. Perony, a także część techniczna mogą się mieścić na różnych poziomach, w tym podziemnych. Perony autobusów dalekobieżnych również mają się zmienić, głównie pod kątem funkcjonalności, a ich pojemność powinna być o 100% większa niż obecnie.
Poprawione zostanie połączenie piesze wszystkich peronów z pozostałymi funkcjami węzła przesiadkowego, w szczególności ze stacją metra Wilanowska.
Opracowanie zawierać musi także koncepcję przystanków tramwajowych planowanej trasy Wilanów – Służewiec Przemysłowy.
Dworzec Południowy po przebudowie zyska poczekalnię dla pasażerów wszystkich środków transportu, parking, który będzie łączył funkcję obsługi budynków kompleksu węzła przesiadkowego oraz parkingu komercyjnego.
Wykonawca w ramach opracowania ma przeanalizować możliwości (a jeżeli się da to zaprojektować) powiększenie parkingu P+R poprzez nadbudowę. Ma także na parkingu zaproponować lokalizację 1 do 5 stanowisk do ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym.
Pojawić się ma także parking rowerowy na ok. 800 pojazdów oraz stanowiska Kiss&Ride dla 5 aut osobowych.
Oprócz tego w koncepcji mają się również znaleźć minimum 2 niezależne konstrukcyjnie biurowce, jeden z nich o minimalnej powierzchni użytkowej 15 000 m².
Optymistyczny wariant zakłada, że budowa węzła przesiadkowego (czyli I etapu całej inwestycji, m.in. bez biurowców) zakończyć ma się już w 2020 roku.

Reklama

Strona społecznościowa

Reklama

Reklama