Bezpieczeństwo przede wszystkim

0
986

Gmina chce wdrażać rozwiązania, które poprawią bezpieczeństwo na drogach. Rozważane jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego oraz nowe strefy z ograniczeniem prędkości.

Jak podkreśla burmistrz Daniel Putkiewicz, gmina podejmuje kolejne inwestycje, które mają poprawić infrastrukturę drogową. Mieszkańcy wielu wsi, ale również ulic położonych poza centrum miasta, z utęsknieniem czekają na asfalt.

– Niestety poprawa nawierzchni zazwyczaj sprawia, że kierowcy zwiększają prędkość – mówił podczas ostatniego spotkania online z mieszkańcami burmistrz Putkiewicz. Wtedy z kolei pojawiają się monity o wprowadzenie rozwiązań, które uspokoją ruch.

Progi i ograniczenie prędkości

Przy nowych, większych inwestycjach gmina od razu zleca projektowanie i budowę np. skrzyżowań na wyniesieniu. To jedno z bardziej pożądanych przez mieszkańców rozwiązań. Skutecznie bowiem spowalnia kierowców, nie jest zaś tak niekomfortowe dla kierowców i uciążliwe dla okolicznych mieszkańców, jak tradycyjne progi zwalniające. Oczywiście takie rozwiązania musza być ustalane z ZTM na ulicach, którymi poruszają się autobusy.

– Być może w najbliższym czasie wprowadzimy całe strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h, strefy ruchu uspokojonego czy też strefy, w których pierwszeństwo będą mieli piesi i rowerzyści – zapowiada burmistrz.

Gdzie takie ograniczenia miałyby już niebawem obowiązywać? Konkretne lokalizacje na razie nie padają. Jak poinformował nas wiceburmistrz Robert Widz, najpierw zostanie przeanalizowana obecna sytuacja na danym terenie i w oparciu o zaobserwowane problemy i zgłoszone uwagi następnie podjęte zostaną decyzje o zmianie organizacji ruchu.

– Podzieliliśmy teren gminy na kilkadziesiąt stref, obecnie zbadanych zostanie kilka z nich, a w dalszej kolejności następne obszary – wyjaśnia Widz. – Zadanie to wykonuje firma zewnętrzna, która przygotuje analizę.

Czytaj także: Ulica Pod Bateriami doczeka się przebudowy

Ulice jednokierunkowe

Innym rozwiązaniem, które gmina rozważa jest wprowadzenie w rejonie między obwodnicą a ulicami Żeromskiego, Kilińskiego i Księcia Janusza I Starego, ruchu jednokierunkowego.

– Nowe rozwiązanie to odpowiedź na wielokrotne skargi i zgłoszenia od mieszkańców tego obszaru, którzy zwracali uwagę na problem parkujących samochodów, które pomimo zakazów utrudniają wyjazd z ich posesji oraz ograniczają przejezdność ulicy – wyjaśnia gmina. Problem ten ujawnia się najmocniej na ulicach Kauna i Orzeszkowej, gdzie zlokalizowane są przedszkola.

nowa organizacja ruchu w Piasecznie, ulice jednokierunkowe, strefy ograniczenia prędkości, spowalniacze ruchu

Na całym obszarze proponowane jest strefowe ograniczenie postoju, co oznacza, że postój będzie możliwy tylko w wyznaczonych miejscach na poszczególnych ulicach. Na ul. Orzeszkowej przewidziano 37 takich miejsc, na ul. Emilii Plater – 56, na ul. Przedwiośnia – 39, a na ul. Kauna – 44 miejsca. Ulice te staną się na całej długości jednokierunkowe dla ruchu kołowego między Żeromskiego a Staszica (nakaz nie obejmie rowerzystów) – szczegóły widoczne są na mapce. Wyjątkiem będzie ul. Orzeszkowej, która będzie miała wprowadzony jeden kierunek tylko od ul. Wschodniej do Żeromskiego. Z uwagi na konieczność zachowania płynnej obsługi Państwowej Straży Pożarnej zlokalizowanej na rogu Staszica i Przedwiośnia, dwukierunkowy pozostanie również krótki odcinek ul. Przedwiośnia od Staszica do Księcia Janusza I Starego.

– Poprzez zawężenie jezdni i naprzemienne zlokalizowanie miejsc postojowych, samoczynnie wymuszona zostanie wolniejsza jazda. Nie przewiduje się likwidowania istniejących elementów spowalniających ruch, a samo wprowadzenie „esowania” toru ruchu jest dodatkowym elementem spowalniającym ruch samochodów – informuje gmina. Na wyznaczonym obszarze ustanowiona zostanie także strefa TEMPO 30, która wprowadza ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Uwagi dotyczące proponowanych zmian można zgłaszać do końca lutego mailowo na adres: .

– Jest szansa, że wyznaczenie miejsc na jezdni, z których będą mogli skorzystać rodzice przywożący swoje pociechy do przedszkola, pogodzi skonfliktowane strony. Nie tylko uporządkuje to ruch wokół przedszkoli, ale przede wszystkim rozwiąże problem parkowania przy wjazdach na prywatne posesje – komentuje planowane zmiany wiceburmistrz Hanna Kułakowska-Michalak.

Czytaj także: Ponad 10% przejść dla pieszych bardzo niebezpiecznych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz
Podaj swoje imię