UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czas dzielenia

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Jak co roku, w przedświątecznym okresie mamy okazję wesprzeć potrzebujących dzięki akcjom organizowanym przez rozmaite fundacje i instytucje.

Od wielu lat, dokładniej od czasów wolnego rynku i zdecydowanej komercjalizacji Świąt Bożego Narodzenia, okres przedświąteczny startuje tuż po pierwszym listopada. W naszej tradycji, nawiązującej do biblijnej opowieści o narodzinach Jezusa Chrystusa, jest to też czas, w którym powinniśmy zwrócić uwagę na potrzebujących i rzeczywiście jesteśmy bardziej skłonni do dzielenia się z innymi. „Wykorzystują” to różnego rodzaju organizacje zajmujące się pomaganiem.

 

Światełko dla dzieci

Od ponad 20 lat Caritas Polska organizuje ekumeniczną akcję pt. „Wigilijne dzieło pomocy dzieciom”. Współorganizatorami sprzedaży specjalnych świec na świąteczny stół  są: Diakonia Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, Kościoła Ewangelicko-Reformowanego oraz Eleos Kościoła Prawosławnego. W tym roku hasło ekumenicznej akcji brzmi „Miłosierdzie jest jedno”. Świece sprzedawane są w kościołach, ale nie tylko. Spotkać je możemy też na świątecznych kiermaszach. Dochód z ich sprzedaży jest przeznaczany na stypendia dla ubogich dzieci. Nie tylko na pomoce naukowe, ale też posiłki czy wakacje. Akcję można też wspomóc, wykonując przelew czy wysyłając SMS, a wszystkie niezbędne informacje są dostępne na stronie internetowej: wigilijnedzielo.caritas.pl

Komu buty, komu laptop

Niewiele krócej organizowana jest „Szlachetna Paczka”. Pomysł narodził się w 2000 r. w gronie studentów duszpasterstwa akademickiego i miał stosunkowo niewielki zasięg. Obecnie jest to ogólnopolska akcja, dzięki której w ubiegłym roku pomoc trafiła do blisko 20 tys. Rodzin, a średnia wartość paczki dla jednej rodziny wyniosła 2,5 tys. złotych. Organizowana przez Stowarzyszenie Wiosna inicjatywa ma na celu trafienie z konkretną pomocą do konkretnych osób. W połowie listopada pojawia się na stronie internetowej www.szlachetnapaczka.pl lista rodzin z określonymi potrzebami. Każdy darczyńca może wybrać rodzinę, której chce pomóc. Założeniem akcji jest dobrze ukierunkowana pomoc, która ma na celu sprawić, żeby „ruszyli do przodu” dzięki wsparciu innych. To mogą być porządne buty na zimę, opał, laptop, który pozwoli matce chorego dziecka podjąć pracę zdalną, czy pomoc prawnika. Jeśli chcemy podarować rzeczy dla wybranej rodziny, należy dostarczyć je do regionalnego magazynu. W tym roku Piaseczyńska Szlachetna Paczka już ma darczyńców dla osób z naszego terenu, więc pomóc można tylko komuś z innego obszaru. Podobnie jak w przypadku akcji Caritasu, można też wesprzeć Szlachetną Paczkę przesyłając SMS lub wykonując przelew. Często w akcję włączają się również urzędy i szkoły, przygotowujące swoje paczki.

Zostań świętym Mikołajem

Szkoły starają się uczyć dzieci empatii, dlatego wiele z nich w okresie przedświątecznym organizuje akcje, w których uczniowie mogą się zaangażować w pomaganie innym. Czasami przygotowują paczki dla dzieci z domów dziecka, niekiedy organizują kiermasze świąteczne, z których dochód jest przeznaczany na wsparcie jakiejś akcji. Na przykład Szkoła Podstawowa w Łazach organizuje mikołajkowy kiermasz, na który ozdoby przez cały listopad przygotowywali uczniowie, rodzice i nauczyciele. Dochód zostanie przekazany na leczenie nastoletniej Ani, dotkniętej bardzo rzadką chorobą (www.oczymsniania.pl).

Orkiestra gra dalej

Trudno nie wspomnieć też o Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, która wprawdzie ma finał już po Świętach (14 stycznia 2018), ale jest zdecydowanie najgłośniejszą akcją pomocową w Polsce. I od lat pokazuje, że aby pomagać, nie trzeba mieć wiele w aspekcie materialnym. Wszystkie bowiem akcje pomocowe wymagają pracy wolontariuszy. Innymi słowy, każdy z nas może zostać Świętym Mikołajem, do czego serdecznie zachęcamy.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Reklama

Strona społecznościowa

Reklama

Reklama